...och jag är tacksam för det svaret eftersom mina svar kring DnD mer går på känsla än erfarenhet (även om den lilla erfarenhet jag har bekräftar känslan). Det är givetvis som du skriver att man själv väljer vilken information man ger spelarna, och att gradmåttet då blir ett enklare sätt att ge ett avvägt motstånd istället för att som SL behöva räkna ut vad fiendens grundegenskaper, färdigheter, vapen etc tillsammans ger för motstånd.Eftersom du frågar, så...
Gradmåttet är ett verktyg för att ge ett tydligt värde på rollfigurens mäktighet. Att andra saker också har grader (vilket bara gjordes enhetligt i 4e - och i Dunder & Drakar) är för att enkelt kunna jämföra dessa sakers mäktighet med rollfigurens mäktighet. Självklart behöver inte detta mått förmedlas till spelarna för något sådant som ett monster de slåss med. I det fallet är det ett verktyg för spelledaren för att kunna planera och utvärdera.
Det är nog mest att nidbilden som klamrat sig fast i huvudet på mig är just att man förmedlar leveln vid konfrontationen, på samma sätt som att man (inte specifikt i DnD utan generellt i rollspel) helst ska undvika att SL berättar vad det är för en fiende och istället håller sig till att beskriva den. Problemet jag upplever med det är att när möjligheten till strid presenteras så finns det inget utrymme att ge den beskrivningen. I det läget blir spelarna stressade och vill angripa så fort som möjligt.