Regler, regler. Massor av regler.
Nu har jag läst en massa regler, ca 100 sidor, och då har jag inte ens kommit till magireglerna. Men jag klagar inte, jag har börjat uppskatta lite “crunch” på senare tid.
För att inte denna posten ska bli 100 sidor lång tänker jag hålla mig väldigt kort om reglerna. Det är BRP, ni vet hur det funkar. Jag kommer bara att kommentera sånt som sticker ut.
Game System
Motsatta slag har uppdaterats från det tidigare så populära “pendragonslag” där den som rullar högst under sitt FV vinner. Nu är det istället en stege: fummel<misslyckat<lyckat<extra lyckat<kritisk framgång. Så ett extra lyckat slag vinner över ett lyckat och en kritisk framgång vinner över extra lyckat. Detta är mycket krångligare än pendragonslag då exempelvis ett extra lyckat slag är att slå under 20% av ditt FV och fummel är 5% av din chans att misslyckas. Så för att räkna ut om du fumlade måste du räkna ut: slag > 100 - (100-FV) * 0.05. Som tur är finns det en väldigt fin tabell där man enkelt kan se de olika nivåerna baserat på slag och FV, detta är alltså ett spel där en SL-skärm verkligen inte är överflödig…
Det man vinner på detta extra lager av komplexitet är inte självklart förrän det blir dags för strid, så mer om det senare.
Här och var skiner Gloranthas värld igenom, som att sjukdomar inte alls finns i den bemärkelsen vi känner dem, dvs förkylning och influensa existerar inte alls. Om du blir sjuk så är det för att en ond ande har flyttat in i din kropp eller för att dina runor är i obalans. Även väder går in i denna kategori eftersom alla väderfenomen beror 100% på vad gudarna sysslar med och inget annat. Är det varmt så är det för att solguden Yelm känner sig extra stark, och när han är lite trött och svag så blir det vinter.
Skills
Beskrivningar på alla färdigheter, ska erkänna att jag brukar skumma sådana här kapitel och återvända till dem efter behov.
Det finns en färdighet som heter Battle som man kan använda för att se hur bra man klarar sig i en stor batalj, om man bara vill slå ett enda slag för kalaset.
Combat
Initiativ i RQ har som jag förstår det alltid skötts med hjälp av så kallade Strike Ranks, så även i denna versionen. Det är en metod som tar ett tag att sätta sig in i, delvis för att det är lite omständligt förklarat i just dessa reglerna. Kortfattat går det till så att alla först säger exakt vad de tänker göra och sedan sätts turordningen baserat på det. Din turordning blir då exempelvis DEX SR(som är högre om du är osmidig) + SIZ SR(som är högre ju större och klumpigare du är) + vapnets SR (som blir högre ju större vapnet är). Så om min karaktär Darrik ska slå någon med sitt bredsvärd får han agera på turordning 6 (DEX SR 2 + SIZ SR 2 + Bredsvärdets SR 2). Ganska enkelt kan man tänka, men sen finns det massor av undantag och specialfall där någon vill flytta sig en meter och samtidigt slå. Och personer som inte är inblandade i närstrid kan pussla ihop SR så att de får agera på fler platser i turordningen. Och magi tar olika lång tid beroende på hur mycket magi-poäng man laddar besvärjelsen med.
osv osv
Man undrar lite om det är värt det, men ska bli skoj att testa någon gång. Man behöver i alla fall inte deklarera pareringar och försvar i förväg, någon måtta får det vara.
På tal om pareringar, det är nu den där stegen från motsatta slag kommer in. Om du parerar riktigt bra kan du få fördelar av det. Så om din fiende slog ett misslyckat slag på sin attack och du slog ett extra lyckat slag för din parering så kan motståndarens vapen paja, exempelvis.
Det finns en fummeltabell
Det finns en och en halv sida text om att slåss från en sån där hästvagn som Ben-Hur kör runt i.
Runes
Man kan använda runorna (som ju representerar delar av ens personlighet) till att bli inspirerad. Så i en situation där det är väldigt viktigt för min karaktär att lyckas med något kan jag slå ett slag mot mitt värde i en runa, om jag lyckas blir jag inspirerad och får då bonus på mitt färdighetsslag, om jag misslyckas får jag avdrag istället. Om jag fumlar drabbas jag av en personlig kris som vara i flera dagar och mitt värde i den runan sänks med T10! Detta är sjukt coolt tycker jag.
Reputation
Här står en del om ens rykte och vad det är bra till. Här står också om ens passioner så som att
hata Månimperiet eller
älska sin stam. Man kan använda sina passioner till att försöka få bonusar på färdighetsslag och även här kan det gå riktigt illa om man fumlar. Man kanske plötsligt står där, med svärd i hand, och inser att man inte hatar Månimperiet lika mycket som man trodde. Fatta vilken sjuk känsla.