Kan Quackjohn fortfarande spela på skedar?
Han bor inte kvar. Men den nye kocken i värdshuset är en trickster-anka som heter Gooseberry Sprig och bland annat har runmagi som "Illusory Sound" och "Lie".
Kan Quackjohn fortfarande spela på skedar?
Apple Lane är onekligen en modul som verkligen skär sig mot den här bronsålderskänslan. Det finns en sheriff (eller sheruff), en panthandel och en anka med 85% i att spela snooker.
Så är det definitivt. Jag menar, det är fortfarande spelet med ankorna, trots allt.
Det finns en spänning mellan de som vill glömma och de som vill omfamna gonzon i Glorantha.
Den mest konsekventa varianten av den tolkningen finns ju i Ringworld, där man ö.h.t. inte har rundor utan bara börjar räkna från 1 vid stridens början och aldrig nollställer...SR går i denna tolkning med andra ord runt runt som en klocka och vi nollställer aldrig mellan rundorna.
Den mest konsekventa varianten av den tolkningen finns ju i Ringworld, där man ö.h.t. inte har rundor utan bara börjar räkna från 1 vid stridens början och aldrig nollställer...
Intressant! Jag kan verkligen se hur det kan fungera. Så en riktigt snabb figur kan konsekvent agera var 3e SR, exempelvis.Den andra tolkningen, som jag själv gillar mest och ser som den rimligaste läsningen (både utifrån andra spel och utifrån vad det ger för effekter i spel eller bara utifrån att jag gillar en mest?) är att inte nollställa, utan vi fortsätter bara räkna SR för nästa runda utifrån var alla är i striden. Så din karaktär där uppe som högg med sitt svärd på SR6, i runda två säger han att han kastar en besvärjelse och drar ner pow i den så att det tar 7 SRs, då kommer han landa på SR13, dvs loopa tillbaka till 1. SR går i denna tolkning med andra ord runt runt som en klocka och vi nollställer aldrig mellan rundorna.
Strike ranks finns på topplistan av de saker som gör att jag dissade RQ som system i min tidigare post. Kasta ut skiten är mitt råd, det är inte värt att försöka bena ut. Agera i DEX ordning och kör hårt.
Väl värt att veta är att det finns två rätt olika tolkningar av Strike ranks som fungerar rätt annorlunda mot varandra. RQ:G har sällat sig till tolkningen som innebär att varje runda är 12 strikeranks och när alla har handlat börjar vi om på ny nu kula igen (dvs vi nollställer vilken strike rank vi räknar från). Den andra tolkningen, som jag själv gillar mest och ser som den rimligaste läsningen (både utifrån andra spel och utifrån vad det ger för effekter i spel eller bara utifrån att jag gillar en mest?) är att inte nollställa, utan vi fortsätter bara räkna SR för nästa runda utifrån var alla är i striden.
Jag är en av dem som vill om famna gonzo. Ken St Andre har lärt mig att rollspel ska vara kul.
Du vill läsa Nick Brookes saker också i så fall, som hur han tänker sig The Red Emperor som Elvis och vill ha in så mycket psykedelika det går i Glorantha.
Och ha Move Action + Standard Action på vanligt D&D-vis, snarare än att se om du precis hinner klämma in ett bågskott eller en besvärjelse till på 12 SRs.
Intressant! Jag kan verkligen se hur det kan fungera. Så en riktigt snabb figur kan konsekvent agera var 3e SR, exempelvis.
Samtidigt är det det bästa med systemet.Det jag tror är svårast för spelarna med strike ranks är att de måste säga till i förväg vad de ska göra hela tiden. Jämfört med typiska DnD-rundor där man kan hitta på något spontant när det blir ens tur.