Peter Johnsson
Veteran
- Joined
- 28 May 2022
- Messages
- 55
Det skulle vara trevligt att höra era tankar om en mekanik för att pressa slag som används i en version av År Noll som jag knåpar på.
Min version av reglerna skall användas till äventyr med tema ockulta mysterier och skräck som utspelar sig i en version av vår egen verklighet. Magi och beskrivningar av det övernaturliga relaterar till faktiska ockulta traditioner och föreställningar som funnits genom historien. Äventyren utspelar sig parallellt under olika historiska perioder och knyts samman genom personer, föremål och platser. Man kan använda Wikipedia som referensmaterial om man gör en ockult dubbelexponering av det man kan läsa.
Visste ni tex att Axel Oxenstierna instiftade en hemlig ockult underrättelsetjänst: Signerikollegium? Agenter för Signerikollegium var verksamma i Europa under 30-åriga kriget och såg bla till att viktiga magiska föremål fördes tillbaka till Sverige som en del av krigsbytet.
Gnista och Mörker är centrala begrepp i spelet.
Gnista är kopplat till ens mänsklighet och förankring i verkligheten och fungerar som en resurs av extra energi och motivation som bla används till att aktivera specialförmågor.
Man kan också investera en Gnista INNAN man slår för att avgöra framgång och får då slå om ofördelaktiga tärningar, utom ettor.
Om det finns ettor i resultatet drabbas man av Smärta eller Stress beroende på om handlingen var fysisk eller mental. Om Smärta eller Stress blir för höga kommer man att fumla när man misslyckas med test. Om man maxar Smärta eller Stress lir man Bruten eller drabbas av Panik och kan inte längre göra handlingar som krävs test.
Dessutom är den återstående mängden Gnista tillsammans med ett av Anlagen (Vitalitet, Flinkhet, Förnuft & Vilja) grunden för motståndstest.
Gnista fylls på igen när man ägnar sig åt något som skänker Glädje.
Om man har har fått en skada från en skräckupplevelse eller en social konflikt kan det leda till en fix idé eller ett komplex. En sådan skada förhindrar att man kan återhämta Gnista genom Glädje. Istället måste man agera enligt sitt komplex eller fixa idé.
Reaktioner på detta?
Tror ni att Gnista kan vara ett bra sätt att koppla mekaniken för att pressa slag till ett främjande av samspel inom gruppen och rollspel för individen?
Tror ni att det kan vara en fördel att inte automatiskt drabbas av tillstånd när man pressa slag utan att det istället kopplas till en minskande resurs?
Vad tycker ni om att använda sig av stigande nivåer av Smärta & Stress istället för att använda en minskande pott av kroppspoäng och viljepoäng?
Min version av reglerna skall användas till äventyr med tema ockulta mysterier och skräck som utspelar sig i en version av vår egen verklighet. Magi och beskrivningar av det övernaturliga relaterar till faktiska ockulta traditioner och föreställningar som funnits genom historien. Äventyren utspelar sig parallellt under olika historiska perioder och knyts samman genom personer, föremål och platser. Man kan använda Wikipedia som referensmaterial om man gör en ockult dubbelexponering av det man kan läsa.
Visste ni tex att Axel Oxenstierna instiftade en hemlig ockult underrättelsetjänst: Signerikollegium? Agenter för Signerikollegium var verksamma i Europa under 30-åriga kriget och såg bla till att viktiga magiska föremål fördes tillbaka till Sverige som en del av krigsbytet.
Gnista och Mörker är centrala begrepp i spelet.
Gnista är kopplat till ens mänsklighet och förankring i verkligheten och fungerar som en resurs av extra energi och motivation som bla används till att aktivera specialförmågor.
Man kan också investera en Gnista INNAN man slår för att avgöra framgång och får då slå om ofördelaktiga tärningar, utom ettor.
Om det finns ettor i resultatet drabbas man av Smärta eller Stress beroende på om handlingen var fysisk eller mental. Om Smärta eller Stress blir för höga kommer man att fumla när man misslyckas med test. Om man maxar Smärta eller Stress lir man Bruten eller drabbas av Panik och kan inte längre göra handlingar som krävs test.
Dessutom är den återstående mängden Gnista tillsammans med ett av Anlagen (Vitalitet, Flinkhet, Förnuft & Vilja) grunden för motståndstest.
Gnista fylls på igen när man ägnar sig åt något som skänker Glädje.
Om man har har fått en skada från en skräckupplevelse eller en social konflikt kan det leda till en fix idé eller ett komplex. En sådan skada förhindrar att man kan återhämta Gnista genom Glädje. Istället måste man agera enligt sitt komplex eller fixa idé.
Reaktioner på detta?
Tror ni att Gnista kan vara ett bra sätt att koppla mekaniken för att pressa slag till ett främjande av samspel inom gruppen och rollspel för individen?
Tror ni att det kan vara en fördel att inte automatiskt drabbas av tillstånd när man pressa slag utan att det istället kopplas till en minskande resurs?
Vad tycker ni om att använda sig av stigande nivåer av Smärta & Stress istället för att använda en minskande pott av kroppspoäng och viljepoäng?
Last edited: