Jätteintressant att få läsa dina tankar från andra sidan bordet, Genesis! Tack så mycket för att du tog dig tiden.
Det är alltså jag som är SL/domare. Det är en del frågor i tråden och jag är nog nöjd med att ni får diskutera det mesta utan att jag ska komma och låtsas som att jag har rätt svar. Men det är några saker jag vill förtydliga.
1. Vi spelar inte något utgivet OSR-spel, så vad det brukar stå i reglerna och hur det påverkar spelet är det svårt för Genesis att svara på. Vi kör ett hemmabygge som jag snott från Eero Tuovinen och som jag lagt upp
här. Men få eller inga av spelarna har läst det där.
Jag har själv knappt någon erfarenhet av OSR utöver den här kampanjen – har spelat typ totalt 3 spelmöten i andra varianter av hårt moddade tidiga DnD i Eeros grupp över discord. Jag säger "OSR" eller till och med "old-school-DnD" ibland när jag pitchar den här gruppen om jag tror att det sätter rätt bild i huvudet på den jag pratar med men jag gör inget anspråk på att veta vad jag snackar om. Om det är nån som tycker att det här inte låter som "äkta OSR" av något skäl så kommer jag genast backa skrämt och ta tillbaka allt
2. Av reglerna och min regelförklaring så framgår det, som Genesis skrivit, att man får XP främst för guld. Specifikt så ska det vara skatter som återbördas till civilisationen från vildmarken (där det finns monster och barbarer). Utöver det har jag också dragit det här i början av spelmötet varje spelmöte där det varit minst en ny spelare med:
"Det här är ett färdighetsspel. Det går att spela bättre och sämre. Självklart finns också mycket tur – vi slår ju tärningar, och vissa dungeons kanske är lättare eller svårare än andra. Men min uppgift som domare – ni får säga SL eller DM om ni vill men i reglerna står det 'referee' – är att gestalta varje grotta ärligt. Om ni förlorar mot den så är det på er – eller kanske på tärningarna. Men det är inte för att jag var taskig. Och om ni vinner så är det också er förtjänst! Inte för att jag var schysst och 'lät er vinna'.
Jag vill att du ser på den här gruppen som att spela korpfotboll, eller ses och spela frisbeegolf eller något. Det är inte höga krav – du måste inte vara vältränad eller öva mellan gångerna för att få vara med. Det är inte så allvarligt – oavsett vem som vinner och vem som förlorar så är vi vänner efteråt. Men när du faktiskt spelar så spelar du för att vinna. Om någon spelar riktigt bra så blir vi glada och säger 'bra jobbat, vilket snyggt kast det där var!' Om någon har det svårt och frågar om hjälp så hjälper vi varandra – med teknik, med strategi, med träning. Och med tiden, om vi spelar tillsammans länge, så blir vi alla bättre på spelet."
Att "vinna" och "lyckas" här är alltså att få XP. så i den här gruppen tycker jag nog bowlingliknelsen håller, för domaren berättar vad spelet går ut på innan du börjar spela.
3. Som Genesis antog så var det lite tillrättalagt att barbarerna kommit till ön just dagen innan RP gjorde det. Men efter den punkten tog jag inga beslut utifrån en önskan om drama utan det var baserat på vad som stod i preppen (The Olde Island Fort, från modulen Morgansfort till BFRPG, hårt moddad), slumptabeller, och att jag gör mitt bästa för att tänka ut vad barbarerna logiskt borde göra. Som mest fanns det kanske lite kreativ frihet i exakt hur bra Genesis skulle höra på ett så bra lyssna-slag. Men att barbaren var ensam på andra sidan dörren, hade hört RPs fotsteg, hade till uppgift att vakta men var rädd för att de verkade vara många, det var redan givet när jag skulle berätta för Genesis vad han hörde.