Mycket skrivet i den här tråden. Svarar lite på allt möjligt här.
Jag tänkte ge en liten uppdatering här nu när vi avslutat en expedition och alltså har downtime tillbaka i civilisationen. Nästa expedition planeras, folk köper utrustning och magikerna studerar böckerna de hittat för att lära sig nya spells. Detta sker på discord, och jag driver bara på precis det som behöver hanteras regelmekaniskt. Jag är t ex intresserad av om nån bor på fancy värdshus eller om de åker hem och jobbar på gården, för det påverkar hur mycket pengar de har kvar inför nästa expedition, men jag tar inga initiativ till något rollspelande. Det gjorde dock Simon (Genesis) –måhända ett försök inspirerat av den här tråden? – och jag känner att jag måste dela med mig av det. Ni får ursäkta meme-formatet med screenshots istället för att kopiera texten, men jag känner att mediet är budskapet till en inte obetydlig del.
View attachment 11648
View attachment 11649
Tack för att du postade detta. Hade tnkt skriva någon kommentar om det. Du tolkar mig rätt i hur jag ser på sakerna. Grünlaug var skapad som en bondpojke, och eftersom jag spelat spelet "för att vinna" så har han gjort saker som är ganska vidriga, för OSR är till stor del en spelstil om att spela vidriga människor som gör vidriga saker (ungefär som Apocalypse World!
).
Jag hade ju tidigare skrivit lite om Grünlaugs resor efter första äventyret, när han reste hem och berättade om sina äventyr för sin släkt. Det var lite därför jag tog mig friheter att hitta på här, också. Jag ser det här inte riktigt som en del av spelet, utan som en sidogrej. Jag skriver lite fanfiction om min rollperson, men det är liksom inte OSR; det är inte vad vi gör tillsammans i spelgruppen. Klättra i ribbstolen i pausen, som du skrev. Jag skulle aldrig hitta på något i mellanspelet som påverkar grottkrälandet, och du skulle säkerligen heller inte godkänna något sådant utan att spela ut det. Typ om jag säger att farmor ger honom hennes gamla magiska svärd.
Samtidigt kan man ju säga att det finns en konflikt här. Hur kan jag skriva det där och samtidigt säga att Grünlaug (numera Rotlaug) inte har en själ, att jag inte känner mig speciellt fäst vid honom? En del av svaret är ju helt enkelt att, som sagt, inget av det där påverkar vad vi gör i grottan. Som du skriver, Rotlaugs mörker är en konsekvens av de speloptimala besluten som tas i grottkrälandet. När vi krälar låter jag ju inte Grünlaugs personlighet influera några viktiga beslut, även om det kan komma en kommentar här och där. Det påminner på sätt och vis om det
@Svarte Faraonen skrev i spinoff-tråden:
Jag tycker det är ett intressant fenomen, det här med spel som är byggda som någon sorts "fiktionsmaskiner" – tanken är att du försöker utföra en aktivitet, att spela optimalt, och att detta i sin tur kommer att producera något egentligen orelaterat, en tilltalande fiktion.
Grottkrälandet är ett spel där vi försöker att spela optimalt, utan att ta hänsyn till byggandet av en berättelse, men man kan använda outputen från detta till att bygga en berättelse. Men det kan man såklart även om man spelar bräd- eller dataspel.
Däremot finns det väl kanske en tendens att jag nu skulle bli mer ledsen av att förlora Rotlaug än bara den rena xp-förlusten, eftersom jag också skulle förlora den här sidoberättelsen. Men det är fortfarande en väldigt vek tendens, och sidoberättelsen är verkligen bara en sidogrej. Hade vi spelat ut den så hade det ju varit en annan sak. Då hade jag säkert fått mer empati, mer investering och brytt mig mer om Rotlaug. Det är eventuellt den effekten
@anth pratar om ovan i tråden.
Jag hade dock fått lika mycket empati och investering om vi hade avgjort hela grottkrälet med ett enda tärningsslag för att se hur det gick. Grottkrälandet blir ju i den spelstilen som ett avbrott i berättelseskapandet, en separat och skild aktivitet. Jag kan bygga upp och fästa mig vid min rollperson i "mellanspelet", men detta pausas i grottkrälandet för att istället ägna sig åt en annan aktivitet. Och om mellanspelet kan influera grottkrälandet så blir det ju genast en del av det här vinstmaximerandet och empatin försvinner igen. Tror jag. Jag är nog fortfarande i ett läge där jag inte bryr mig jättemycket om Rotlaug, utöver hans xp och stats.