anth
Vetefan
Grejen är att OSR är ett luddigt begrepp och det finns bokstavligen hundratals OSR-spel som sins emellan kan vara väldigt olika.Jag vet inte om det spelar så stor roll vad det är, jag tänker att är ett brett begrepp som innebär vissa konventioner som återkommer i olika oberoende beskrivningar av det. Om en grupp nära vänner har svinkul att spela ett improviserat OSR-spel på fyllan så bryr jag mig inte om att definiera vad de gör. Men om någon t ex marknadsför ett spel som ”OSR” fast det inte har något gemensamt med någon av de breda konventionerna så finns det absolut fog för att vara kritisk.
Om vi hårddrar det och säger att ett OSR-spel måste vara kompatibelt med något av de äldre DnD-spelen (ODD, ADnD, Holmes, B/X, BECMI) så är det inte så många (ett par dussin istället för hundratals) - men många skulle sparka bakut. Säg att man klonar de första BRP-spelet (vilket har gjorts), det skulle betyda att de inte är OSR trots att de försöker återskapa gamla spel.
Och var hamnar indie-OSR-spelen, som Knave, Maze Rats, Black Hack, MÖRK BORG?
Sist har vi spel, som Dungeon World och Torchbearer (som inte är OSR enligt mig). De försöker bara skapa ett DnD-liknande spel med andra spelmotorer.
Poängen är att det alltid kommer att finnas spel i utkanten av OSR-sfären som vissa tycker är OSR, men andra inte tycker är OSR.
Vem har rätt?
Kan man ens ha rätt/fel i frågan?
Och om man kan ha rätt/fel, vems auktoritet använder man för att fatta beslutet?
Den mest sammanhängande faktorn bland OSR-spelare tycker jag är ett community med extremt kreativa DIY-människor (vilket inte har ett dyft med någon annan OSR-definition jag känner till).