Rickard
Urverk speldesign
It is oft said that "stories are about conflict", but this is a gross simplification. /.../ What is common to all well-regarded stories is uncertainty, the desire to discover what happens next, and conflict (i.e. competition) is just one of many ways that uncertainty can be generated.
Slice of life-rollspel handlar om att få en upplevelse i någon annans vardag. Filmer som Spirited Away, Memories of a Murder, Hope och The Man from Earth, där det egentligen inte handlar om "vem mot vem" eller "vem mot vad" utan att få ta del av någon annans perspektiv. Hur tacklar man livet om man levt i 1000 år? Vad är det för sorts person som undersöker seriemördare? Ofta är det ett underliggande tema som man kan utforska. Ett effektivt sätt för att skapa det osäkra i en konfliktfri historia är att skapa någonting som inte går att lösa, utan som istället väcker tankar. Ett annat effektivt sätt är att slänga in någonting oväntat och sedan se vad det oväntade tar för roll. Här är en tioordshistoria jag hittat på:
Vaknar upp.
En solig morgon.
Anka dyker upp!
Frukosten serverad.
Historien följer en asiatisk berättarstruktur som heter kishotenketsu. Den a) introducerar något, b) fördjupar detta, c) introducerar något oväntat och slutligen d) binder de två samman. De asiatiska filmerna jag nämnde ovan följer detta och jag har själv baserat Imagine på det - ett spel som på en timme skapar en engagerande historia. Jag har snöat in mig ordentligt på kishotenketsu, till den grad att jag har svårt att tänka mig andra sätt att skapa konfliktlösa rollspel. Det närmast jag kan komma är spel som inte handlar om att spela rollpersoner, utan skapa världar tillsammans som A Thousand Years Under the Sun där man ser kulturer resa sig och falla, Microscope och The Quiet Year som handlar om att bygga upp en by innan hotet om att isjättarna träder i kraft. Utöver rollspelen som kommer som förslag i tråden nedan kommer jag också å tänka på Alienór, där man spelar hovdamer som berättar historier om sin älskade drottning och på så sätt skapar en myt kring henne under spelmötet.
Fler exempel på slice of life-spel
Den lyckliga rollpersonen
Vilket spel ska jag spela om jag inte vill kämpa mig framåt i uppförsbacke hela tiden. Känns som många spel fokuseras på att motgångar och strävan. Att dödligheten är hög, att allt är jobbigt. Nä fram för mer spel som osar av glädje och framåtanda. Eller är det mer en Sl-grej.
www.rollspel.nu
Last edited: