Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Fauner
Faunerna är ett kullarnas och lundarnas folk, levnadsglada herdar och vinjäsare som för det mesta för en tillbakadragen tillvaro. Besökare tas emot med öppen famn, men det ryktas även att deras festglädje har en mörkare sida – extatiska riter till glömda gudar, där såväl djur som människor slits i stycken i det backantiska ruset. Fauner har krökta bockhorn och ludna getben, vars kraftiga klövar har en häpnadsväckande förmåga att greppa på de halaste och brantaste av ytor. Deras kultur fäster stor vikt vid musik och har fostrat många framstående harmonistmagiker. De formar inga stora riken eller mäktiga byggnadsverk, utan föredrar livet i det lilla, och är nöjda med att lämna andra ifred så länge de själva får samma ynnest.
Fauner har en stor aptit på livet och kan därför ofta ge sig ut i världen av ren nyfikenhet eller vandringslusta.
Väljer du att spela faun så gör du följande:
Folkslag: Faun
Dina starka ben och breda klövar får fäste på de mest häpnadsväckande platser. Alla slag för Smidighet som handlar om att navigera svår terräng, halka, bergsbranter och liknande öppnas två snäpp, liksom alla slag för Styrka som handlar om att ta spjärn och hålla emot med benen. Du kan också utföra en Klövspark som obeväpnad attack med Slagsmål. Denna gör +2T6 i skada, men räknas också som otymplig.
Tror ni att klövsparken är balanserad? Jag jämför med minotaurens Tjurrusning:
Båda gör +2T6 skada.
Tjurrusningen låter en samtidigt förflytta sig, Klövsparken gör det inte.
Klövsparken är Otymplig, Tjurrusningen är det inte.
Tjurrusningen är begränsad till en gång per strid, Klövsparken är det inte.
Tar även gärna feedback på deras roll i spelvärlden.
Faunerna är ett kullarnas och lundarnas folk, levnadsglada herdar och vinjäsare som för det mesta för en tillbakadragen tillvaro. Besökare tas emot med öppen famn, men det ryktas även att deras festglädje har en mörkare sida – extatiska riter till glömda gudar, där såväl djur som människor slits i stycken i det backantiska ruset. Fauner har krökta bockhorn och ludna getben, vars kraftiga klövar har en häpnadsväckande förmåga att greppa på de halaste och brantaste av ytor. Deras kultur fäster stor vikt vid musik och har fostrat många framstående harmonistmagiker. De formar inga stora riken eller mäktiga byggnadsverk, utan föredrar livet i det lilla, och är nöjda med att lämna andra ifred så länge de själva får samma ynnest.
Fauner har en stor aptit på livet och kan därför ofta ge sig ut i världen av ren nyfikenhet eller vandringslusta.
Väljer du att spela faun så gör du följande:
- Sätt 5 färdighetstärningar på Musik.
- Sätt 2 färdighetstärningar på Smidighet.
- Sätt 2 färdighetstärningar på Uthållighet.
- Sätt 3 färdighetstärningar på Insikt.
- Sätt startvärdet för Gard till 20.
- Sätt startvärdet för Hälsa till 20.
- Du får förmågan Bergsget.
- Du kan tala jori och ett valfritt språk.
Folkslag: Faun
Dina starka ben och breda klövar får fäste på de mest häpnadsväckande platser. Alla slag för Smidighet som handlar om att navigera svår terräng, halka, bergsbranter och liknande öppnas två snäpp, liksom alla slag för Styrka som handlar om att ta spjärn och hålla emot med benen. Du kan också utföra en Klövspark som obeväpnad attack med Slagsmål. Denna gör +2T6 i skada, men räknas också som otymplig.
Tror ni att klövsparken är balanserad? Jag jämför med minotaurens Tjurrusning:
Båda gör +2T6 skada.
Tjurrusningen låter en samtidigt förflytta sig, Klövsparken gör det inte.
Klövsparken är Otymplig, Tjurrusningen är det inte.
Tjurrusningen är begränsad till en gång per strid, Klövsparken är det inte.
Tar även gärna feedback på deras roll i spelvärlden.