KH Nytt folkslag: Faun

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Fauner
Faunerna är ett kullarnas och lundarnas folk, levnadsglada herdar och vinjäsare som för det mesta för en tillbakadragen tillvaro. Besökare tas emot med öppen famn, men det ryktas även att deras festglädje har en mörkare sida – extatiska riter till glömda gudar, där såväl djur som människor slits i stycken i det backantiska ruset. Fauner har krökta bockhorn och ludna getben, vars kraftiga klövar har en häpnadsväckande förmåga att greppa på de halaste och brantaste av ytor. Deras kultur fäster stor vikt vid musik och har fostrat många framstående harmonistmagiker. De formar inga stora riken eller mäktiga byggnadsverk, utan föredrar livet i det lilla, och är nöjda med att lämna andra ifred så länge de själva får samma ynnest.
Fauner har en stor aptit på livet och kan därför ofta ge sig ut i världen av ren nyfikenhet eller vandringslusta.

Väljer du att spela faun så gör du följande:
  • Sätt 5 färdighetstärningar på Musik.
  • Sätt 2 färdighetstärningar på Smidighet.
  • Sätt 2 färdighetstärningar på Uthållighet.
  • Sätt 3 färdighetstärningar på Insikt.
  • Sätt startvärdet för Gard till 20.
  • Sätt startvärdet för Hälsa till 20.
  • Du får förmågan Bergsget.
  • Du kan tala jori och ett valfritt språk.
Bergsget
Folkslag:
Faun
Dina starka ben och breda klövar får fäste på de mest häpnadsväckande platser. Alla slag för Smidighet som handlar om att navigera svår terräng, halka, bergsbranter och liknande öppnas två snäpp, liksom alla slag för Styrka som handlar om att ta spjärn och hålla emot med benen. Du kan också utföra en Klövspark som obeväpnad attack med Slagsmål. Denna gör +2T6 i skada, men räknas också som otymplig.

Tror ni att klövsparken är balanserad? Jag jämför med minotaurens Tjurrusning:
Båda gör +2T6 skada.
Tjurrusningen låter en samtidigt förflytta sig, Klövsparken gör det inte.
Klövsparken är Otymplig, Tjurrusningen är det inte.
Tjurrusningen är begränsad till en gång per strid, Klövsparken är det inte.

Tar även gärna feedback på deras roll i spelvärlden.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,809
Location
Stockholm
Föreslår några exempel på kulturella skillnader baserat på geografisk spridningen.

Skulle kunna vara kul att ha några av dem boende i "hobbithållor"/gryt eftersom de tycks fylla en liknande nisch.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Fantastiskt!

Dina starka ben och breda klövar får fäste på de mest häpnadsväckande platser. Alla slag för Smidighet som handlar om att navigera svår terräng, halka, bergsbranter och liknande öppnas två snäpp, liksom alla slag för Styrka som handlar om att ta spjärn och hålla emot med benen. Du kan också utföra en Klövspark som obeväpnad attack med Slagsmål. Denna gör +2T6 i skada, men räknas också som otymplig.
Jag hade nog istället kört på:

Klövar
Tack vare faunens starka ben och flexibla klövar kan du finna fäste i klippskrevor och smala avsatser och utan större bekymmer ta dig uppför närmast lodräta klippor. Alla slag mot klättra öppnas med 5. Klövspark ger 3T6 i skada.

Tar även gärna feedback på deras roll i spelvärlden.
Fauner passar utmärkt i arkipelagen och det feliciska fastlandet. De går ju att placera överallt och det är lockande att göra dem till ett mer utpräglat bergsfolk. Jag hade försökt tvätta bort de värsta Pan-referenserna och snarare hittat något annat att basera dem på. Kanske nordafrikanska bergsfolk i Atlasbergen?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Tänker att fauner näst intill saknar höjdrädsla och kan återfinnas I Krilloans lufthamn liksom i utkiken på ett och annat skepp. Krilloans takläggarskrå leds av den legendariska faunitan Darankha den Rådiga. Hon och hennes storfamilj har ett tätt samarbete med den dvärgiske stenhuggarklanen Kharzac a Rac och i de torn de bygger regnar det aldrig in. Men regnvattnet sparas i hemliga cisterner i tornen och används för att skölja bort smuts och träck från tornens klosetter.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
I MB etc är ju Satyrer ett älvfolk, och det skulle kunna vara en vinkel. I så fall skulle Fauner kunna vara Alver som hamnat under en lämplig guddoms (Astorets?) beskydd, och fått sina bestialiska drag av denna.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
I MB etc är ju Satyrer ett älvfolk, och det skulle kunna vara en vinkel. I så fall skulle Fauner kunna vara Alver som hamnat under en lämplig guddoms (Astorets?) beskydd, och fått sina bestialiska drag av denna.
Har de då gett upp odödligheten?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Om man tittar på IRL mytologi:
Faun är den romerska kopian av satyr och är trevliga/fredliga av sig.
Satyr ser inte alls ut som vi tänker oss (det är faun). Satyrer var manliga med hästben, åsneöron, permanent eregerad penis och gick runt och försökte våldta allt de såg (både människor och djur).

Om de har rykte att utföra baccanaliska riter (vilket har med dionysos och inte pan att göra) - ska de ha dåligt ölsinne (vinsinne)?

Man skulle kunna låta dem vara vildmän, nästan på stenåldernivå.
I sagan om ringen, när rohirrim ska ta sig från Rohan till slaget på pelennors slätter, får de hjälp av ett mystiskt folk som kallas Drúedain eller woser.
Lite som primitiva samer som vallar sin boskap längs bergsidorna.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Om man tittar på IRL mytologi:
Faun är den romerska kopian av satyr och är trevliga/fredliga av sig.
Satyr ser inte alls ut som vi tänker oss (det är faun). Satyrer var manliga med hästben, åsneöron, permanent eregerad penis och gick runt och försökte våldta allt de såg (både människor och djur).

Om de har rykte att utföra baccanaliska riter (vilket har med dionysos och inte pan att göra) - ska de ha dåligt ölsinne (vinsinne)?

Man skulle kunna låta dem vara vildmän, nästan på stenåldernivå.
I sagan om ringen, när rohirrim ska ta sig från Rohan till slaget på pelennors slätter, får de hjälp av ett mystiskt folk som kallas Drúedain eller woser.
Lite som primitiva samer som vallar sin boskap längs bergsidorna.
Ja, det är ju många olika inspirationskällor, men håller med om att det någonstans kretsar runt idén om "vilda män" (det gör väl för övrigt även kentaurer). Woodwose/green man är för övrigt underuttnytjade i fantasyrollspel trots att de som du skriver lämnade avtryck i Tolkien (ett undantag är kanske Skogsmän i DoD Monsterbox).

Men det känns som att vi kommer ganska långt från ursprungsstereotypen Faun, och att det finns mer än ett koncept här...
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,809
Location
Stockholm
De i nuläget nog mest kända fauner troligen herr Tommas ifrån Narnia och Filoktetes "kalla mig Fille" från Disneys Herkules.

Jag skulle nog faktiskt ta en titt på hur ofrälste såg ut och levde på medeltida Balkanhalvön och Anatolien som inspiration för kläder och möjlig livsstil.

De går ju att placera överallt och det är lockande att göra dem till ett mer utpräglat bergsfolk.
Så, greker? :p

Grekland är ju väldigt bergigt trots allt.

I MB etc är ju Satyrer ett älvfolk, och det skulle kunna vara en vinkel. I så fall skulle Fauner kunna vara Alver som hamnat under en lämplig guddoms (Astorets?) beskydd, och fått sina bestialiska drag av denna.
I Warcraft är fauner ursprungligen alver som hade blivit förvandlade till sin nuvarande form av demonisk magi/energi och nu är demon dyrkande nidingar som förökar sig genom att korrumpera /förgifta andra.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,809
Location
Stockholm
Bara som referens så är de två rollspel där fauner är startraser, som jag känner till: Gondica och DnD världen Theros. Den senare finns att låna genom bibliotek systemet.

Jag skulle nog faktiskt ta en titt på hur ofrälste såg ut och levde på medeltida Balkanhalvön och Anatolien som inspiration för kläder och möjlig livsstil.
och/eller bönder/bybor i Anderna, de har ju bergigt och panflöjten är ju i nuläget mer associerad med det området än med Pans hemtrakter.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Så, greker? :p
Det är ju iofs lite för uppenbart. I Team KH jobbar vi enligt samma devis som @Brior där vi kombinerar några tillsynes obesläktade fenomen för att få en större och mer spretig helhet. Så antikens grekland kan absolut vara en ingrediens men jag skulle lägga till, som nämndes ovan, Atlasbergens berberfolk eller varför inte Pyreneernas isolerade byar? Det skulle ju iaf passa med deras "hedniska" riter, med bergsfolk som hänger sig till till extas och förlustelser. Men samtidigt skulle jag vilja tona ner det en aning, utan att göra dem tama.

Dessutom skulle jag betrakta dem som tillhörande olika kulturer. En faun/satyr från Omrsjöns länder har kanske inte så mycket gemensamt för en släktesfrände från Orghin. Så ovan gäller främst Kopparhavets fauner.

Och som @Leon nämnde ovan skulle jag placera dem under älvfolk och gärna blanda källorna lite så att man slår på en tabell för att avgöra vilka ben och huvudbeklädnad man har. Get- eller hästben? Eller åsneöron, eller horn? Etc. Så att det blir lite variation. Rent metafysiskt skulle detta ursprungligen kunnat vara alver som funnit någon form av permanenta själsband till olika djur, vilket med tiden givit dem fysiska egenskaper.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,809
Location
Stockholm
Så antikens grekland kan absolut vara en ingrediens
Sa aldrig antika Grekland...
Tänkte faktiskt mer på medeltida och tidigmoderna.


Sedan, ur en svensk referens har vi ju Julbocken, som ofta tecknas med långt hår/päls och bjällror i sina långa horn. Kanske något för fauner som kommer norr ifrån?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Rent metafysiskt skulle detta ursprungligen kunnat vara alver som funnit någon form av permanenta själsband till olika djur, vilket med tiden givit dem fysiska egenskaper.
Det här är lockande! Man skulle kunna ha lite Broo/Beastman-inspiration, och låta det vara en sorts alv-mutanter där själsbandet gått fel och varelserna blandats

Fast vildman/stenbock-spåret är också coolt! För många coola alternativ! :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Så här skulle Faun som Alv kunna se ut:

Faun
Folkslag:
Alv
Du skapade en gång ett själsband till ett djur, men något slog slint och din kropp förvreds och smälte samman med djuret. Du delar både kropp och själ, och överväldigas ibland av djuriska drifter. Slå en tärning på tabellen nedan för att se vilket permanent djuriskt drag du begåvats med. Två av dina fyra särdrag bestäms av det djur du smält samman med (t.ex. kan en Alv med Faun: Åsneöron ha Särdragen Envis som en åsna och Trilsk som en åsna).

1T6
1 Åsneöorn (Åsna). Du har begåvats med långa, slokande öron som skärper din hörsel. Alla slag för Spana och Finna Dolda Ting som förlitar sig på hörsel öppnas två snäpp.
2 Gethorn (Get). Du har långa, vassa horn som du kan använda för att stånga. Dina obeväpnade attacker gör 3T6 i skada.
3 Getklövar (Get). Dina klövar ger utmärkt fotfäste i oländig terräng. I bergig och oländig terräng öppnar du slag för Smidighet två snäpp, och du kan ignorera zonegenskapen Svårtillgänglig i sådan terräng.
4 Hästhovar (Häst). Du är snabb på öppen mark, och kan flytta dig två zoner i en förflyttning.
5 Huggtänder (Hund). Du har vassa tänder som du kan använda för att bita dig fast i en fiende. Dina obeväpnade attacker får egenskapen Fångande.
6 Päls (Hund). Din kropp är täkt av päls. Du kan uttstå kyla, och öppna slag för Vildmarksvana två snäpp i kalla miljöer. Du kan sova var som helst i öppen mark utan behov av filt eller täcke.
 
Top