NYHET Walking Dead från FL

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,827
Location
Eskilstuna
Det verkar inte vara så mycket buzz kring detta här. Jag ska inte säga något för det är nog inget spel för mig men ändå lite förvånande. Annars går ju kickstartern bra - 3,6 miljoner första dagen (om än inte lika bra som The One Ring eller Blade Runner, ungefär på nivå med Drakar och Demoner/Dragonbane).
Walking Dead har väl haft en rätt utdragen tid i mainstream-rampljuset och just nu är många hyfsat less på hela grejen. Men man hade ändå kunnat tänka att Last of Us-hypen borde ge lite dragkraft även om det är olika varumärken.

Oavsett, om något av mina framtida projekt får in 4500 backare på två dagar blir jag inte så lite nöjd, såatteh...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
Det verkar inte vara så mycket buzz kring detta här. Jag ska inte säga något för det är nog inget spel för mig men ändå lite förvånande. Annars går ju kickstartern bra - 3,6 miljoner första dagen (om än inte lika bra som The One Ring eller Blade Runner, ungefär på nivå med Drakar och Demoner/Dragonbane).
Känns inte som att det finns mycket att buzza om i det här fallet. När det kommer till saker som Alien och Bladerunner har folk haft massor av årtionden på sig att fantisera om vad de skulle vilja ha, plus diskussioner om vilka filmer som är sammankopplade, vilket fanmaterial som är näst intill canon som kan tänkas dyka upp.

Walking dead är ju en relativt ny IP. Och förutom zombies så är ju allt med walking dead ändå rätt mundant. Ingen spektakulär apokalyps med mutanter och monster, inga rymdvarelser... det börjar bara som vår egen värld och avancerar som mest till vår egen värld efter ett årtiondes bristande underhåll.

Med zombies.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,827
Location
Eskilstuna
förutom zombies så är ju allt med walking dead ändå rätt mundant. Ingen spektakulär apokalyps med mutanter och monster, inga rymdvarelser... det börjar bara som vår egen värld och avancerar som mest till vår egen värld efter ett årtiondes bristande underhåll.

Med zombies.
Det är en bra analys!

Walking Dead som setting är ohyggligt generisk – det som har gjort serien populär är väl dramat mellan karaktärerna. Och det i sig är också ohyggligt generiskt. Man kan bli pepp på att regler som faciliterar den typen av drama på ett bra sätt, men regelhype är ganska sällsynt.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
880
Känns inte som att det finns mycket att buzza om i det här fallet. När det kommer till saker som Alien och Bladerunner har folk haft massor av årtionden på sig att fantisera om vad de skulle vilja ha, plus diskussioner om vilka filmer som är sammankopplade, vilket fanmaterial som är näst intill canon som kan tänkas dyka upp.
Ja, settingens information verkar ju främst handla om Atlanta, vilket ju inte är en jättespännande plats i sig själv. Sen finns det ju ett par specifika platser och NPC:er men dessa har ju redan beskrivits i serien, så det drar väl inte så mycket hype heller.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
529
Eftersom det inte givits så många glimtar in i hur detta för IP:et viktiga drama, eller några regler alls utöver YZE, effektiviseras via regler så förloras kanske en del KS-energi. Jag lyssnade på intervjun och fick i huvudsak endast med mig att det mesta är regellätt.
 
Last edited:

therealnisse

Den riktiga Nisse, typ.
Joined
11 Nov 2022
Messages
22
Location
Stockholm
Jag är faktiskt riktigt nyfiken på vad de kommer göra med det. Om zombies (förlåt, walkers) bara kommer vara ett monster som SLP år slänga in, eller om de kommer bygga in dem i mekaniken på något sätt. Typ någon pressningsmekanik där 1:or innebär att zombies gör entré.

Har inte nån koll på deras senare spel, så vet inte vad de redan har för mekaniker som kan passa in.

Men hur som vore det kul om zombies blir invävda mer som en del av setting och mekanik snarare än att bara vara SLP:er.
Det är ju intressant att Fria Ligans spelsystem Year Zero Engine har stor fokus på medmänsklighet och samarbete. De värsta monstren i Walking Dead är ju människorna själva. Zombierna är mer en backdrop. Det kan bli ett intressant spel. :)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Hur länge är en zombie farlig när ruttnar den ihop/torkar in? Jag har så många undringar. Det är skönt med walking dead för de är långsamma zombies. 28 dagar senare är asläskiga zombies
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Det jag är lite nyfiken på är hur man hanterar zombie-hotet. Hur funkar det liksom? Är det en tickande bomb? Kan man hålla sig undan? Hur generar man grannbyar och kan de påverka områdets zombies?

Jag är inte intresserad av att spela en polis i Atlanta. Jag tyckte kampanjen verkade fokusera lite väl mycket på Walking Dead, och lite för lite på hur man kan återskapa samma nerv och hot utan att det blir samma.

Finns säkert bra svar, och jag gillar både YZE och postapokalyps och FL så det blir säkert ett köp nångång.
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
Jag tycker snarare att det kan vara coolt att spela just polis i Atlanta. Hur mycket Walking Dead blir det om man förlägger handlingen i helt andra städer och utan något av gängen från tv-serien? I mina ögon är det väsentligt att skilja på Walking Dead och zombie-action (skräck?) i allmänhet. Möjligen kompliceras det hela av att franchisen är ganska generisk; nästan vem som helst och vilka amerikanska miljöer som helst kan dyka upp.

Vad jag tycker bör ingå är någon sorts förklaring av zombiesmittan. I den första säsongen fanns något labb som karaktärerna besökte. Gärna mer sådant (och kanske specifikt även just den anläggningen om det blir rimligt). Tv-serierna har en viss monotoni - ut på vägen, bli överfallen, leta efter försvunna kompisar. Det vore intressantare om spelet även möjliggjorde annat. Kanske rentav ett sätt att återupprätta någon form av civilisation även om det blir svårt?
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Hur mycket Walking Dead blir det om man förlägger handlingen i helt andra städer och utan något av gängen från tv-serien?
Det har ju med preferenser att göra. Jag vill inte återuppleva det TV-serien redan har visat. Om någon säger "Jag är Negan" när vi spelar så fattar jag genast allt. Säger de istället "Korpen ser dig" så fattar jag inget alls, och det blir spännande.

Vad jag tycker bör ingå är någon sorts förklaring av zombiesmittan. I den första säsongen fanns något labb som karaktärerna besökte [...] Det vore intressantare om spelet även möjliggjorde annat. Kanske rentav ett sätt att återupprätta någon form av civilisation även om det blir svårt?
Det håller jag med om! Tyckte det var synd att den biten försvann helt. Eller typ iaf. Sedan behöver spelet inte erbjuda någon lösning eller facit. Kan finnas lite olika teorier som forskare arbetade med innan allt gick åt helvete. Sannolikt kom de inte så långt.

Eller så kommer man på det själv. Virus i ryska permafrosten, Amazonas djurliv smittar nötkreatur, labb i Kina etc. Att skapa och distribuera ett vaccin känns ju lite orimligt men en bra kampanjtråd.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
880
Det håller jag med om! Tyckte det var synd att den biten försvann helt. Eller typ iaf. Sedan behöver spelet inte erbjuda någon lösning eller facit. Kan finnas lite olika teorier som forskare arbetade med innan allt gick åt helvete. Sannolikt kom de inte så långt.

Eller så kommer man på det själv. Virus i ryska permafrosten, Amazonas djurliv smittar nötkreatur, labb i Kina etc. Att skapa och distribuera ett vaccin känns ju lite orimligt men en bra kampanjtråd.
Vore ju generalfel om det inte kommer en kampanj om att hitta/eskortera en ung tjej som visar sig vara immun mot Wildfire-viruset.
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
Vore ju generalfel om det inte kommer en kampanj om att hitta/eskortera en ung tjej som visar sig vara immun mot Wildfire-viruset.
Det skulle kanske kunna bli intressant. Men menar du då att man ska spela The Last of Us fast i Walking Dead-franchisen? Att jag personligen tycker att den förstnämnda franchisen är mer intressant är en annan femma.
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
Det har ju med preferenser att göra. Jag vill inte återuppleva det TV-serien redan har visat. Om någon säger "Jag är Negan" när vi spelar så fattar jag genast allt. Säger de istället "Korpen ser dig" så fattar jag inget alls, och det blir spännande.



Det håller jag med om! Tyckte det var synd att den biten försvann helt. Eller typ iaf. Sedan behöver spelet inte erbjuda någon lösning eller facit. Kan finnas lite olika teorier som forskare arbetade med innan allt gick åt helvete. Sannolikt kom de inte så långt.

Eller så kommer man på det själv. Virus i ryska permafrosten, Amazonas djurliv smittar nötkreatur, labb i Kina etc. Att skapa och distribuera ett vaccin känns ju lite orimligt men en bra kampanjtråd.
Jag vill inte heller återuppleva det som har visats i tv-serien. Likväl bör väl poängen ändå vara att plocka bitar från det vi redan har sett. Och jag tror att just Negans gäng är något som många efterfrågar. Det och andra redan välbekanta gäng går förmodligen att använda på intressanta sätt. Jag hade satsat på situationer som ligger utanför tv-seriens tidslinje. Alltså en prequel- eller sequel-Negan (om han nu inte dör, jag orkade inte se klart de senaste säsongerna av tv-serien…).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Jag vill inte heller återuppleva det som har visats i tv-serien. Likväl bör väl poängen ändå vara att plocka bitar från det vi redan har sett. Och jag tror att just Negans gäng är något som många efterfrågar. Det och andra redan välbekanta gäng går förmodligen att använda på intressanta sätt. Jag hade satsat på situationer som ligger utanför tv-seriens tidslinje. Alltså en prequel- eller sequel-Negan (om han nu inte dör, jag orkade inte se klart de senaste säsongerna av tv-serien…).
Det är ju en balansgång. Samma problem och möjligheter som när man spelar SW, LotR eller i valfri IRL-setting. Men att spela Luke, Michone eller Aragorn har aldrig lockat mig. Men visst en prequel, eller ännu hellre sequel är ju relativt oproblematiskt.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Vad jag tycker bör ingå är någon sorts förklaring av zombiesmittan. I den första säsongen fanns något labb som karaktärerna besökte. Gärna mer sådant (och kanske specifikt även just den anläggningen om det blir rimligt). Tv-serierna har en viss monotoni - ut på vägen, bli överfallen, leta efter försvunna kompisar. Det vore intressantare om spelet även möjliggjorde annat. Kanske rentav ett sätt att återupprätta någon form av civilisation även om det blir svårt?
För egen del är detta en ickefråga egentligen, zombiestorys som handlar om hur och vad vi kan göra åt det som annat än något slags stort, oftast lite naivt, mål som aldrig nås, tycker jag faller platt. Tycker det är en sådan sak som är bra inledningsvis i både tv-serie och serietidning, det är inget mål som är kalkylerat utan mer en katastrofplan, "de måste ha ngt svar där!?" men svar nås aldrig.

I det vi speltestade figurerade detta på ett liknande plan, min bror var en nyexaminerad läkare som hade tankar och planer på vad detta kunde vara, ingenting sades om hur seriöst detta var, hur hans tankar gick, men det fanns med som drivkraft för den andra spelarens karaktär och efter att denne dog som en sak för mig, hans syster, att ta hand om och försöka bevara eller föra vidare det lilla som fanns kvar av min bror Erik, vad han lämnade kvar.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
För egen del är detta en ickefråga egentligen, zombiestorys som handlar om hur och vad vi kan göra åt det som annat än något slags stort, oftast lite naivt, mål som aldrig nås tycker jag faller platt. Tycker det är en sådan sak som är bra inledningsvis i både tv-serie och serietidning, det är inget mål som är kalkylerat utan mer en katastrofplan, "de måste ha ngt svar där!?" men svar nås aldrig.

I det vi speltestade figurerade detta på ett liknande plan, min bror var en nyexaminerad läkare som hade tankar och planer på vad detta kunde vara, ingenting sades om hur seriöst detta var, hur hans tankar gick, men det fanns med som drivkraft för den andra spelarens karaktär och efter att denne dog som en sak för mig, hans syster, att ta hand om och försöka bevara eller föra vidare det lilla som fanns kvar av min bror Erik, vad han lämnade kvar.
Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar. Vad är det du tycker faller platt? Att karaktärerna har som gemensamt mål att skapa ny civilisation? Jag tycker snarare att det borde ligga nära till hands i ett regelsystem som, åtminstone i de andra Year Zero-spelen, ofta kretsar kring basbyggande i någon form. Att i Walking Dead tänka sig något liknande Arken i Mutant är således inte särskilt långsökt. En tanke dock: jag tycker att det vore ballt om gänget var själva ”basen” istället för en plats. Plats kan man alltid byta, men i just Walking Dead känns gänget, gruppen eller kanske familjen viktigare. Det är ju den som är hotad.

Självklart kan man utgå ifrån enskilda individers kamp för överlevnad, men att kalla de övergripande orsakerna till zombiesmittan en icke-fråga tycker jag blir märkligt, om det nu är det du menar. Ser snarare orsaken till smittan som en bärande del av franchisens metaplott. Alla karaktärer och scenarion behöver inte handla om varför smittan sprids eller hur man kan bota den, men det är en betydande del av världsbygget. Och vad jag minns finns det redan någon typ av förklaring i kanon. Att erbjuda verktyg för att göra scenarion av det tycker jag skulle vara coolt. Det kan exempelvis omfatta labbpersonal, forskningsanläggningar och konflikter mellan företag, myndigheter och riktigt mäktiga personer. Man kan då konkret i spel påverka åtminstone delar av spelets metaplott. Att det blir något annat än att bara överleva tycker jag är en poäng i sig.
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar. Vad är det du tycker faller platt?
Jag tycker lite att alldeles för mycket tappas bort i jakten på "lore" och sanning i otroligt många berättelser, ibland till den graden att det verkar som att just det, backstoryn, är hela poängen att få levererad. För mig har de bra delarna av TWD alltid handlat om individer, familjer och små samhällen och deras existensvillkor, alltid med fokus på problem som är rätt relaterbara och satta i ljuset/under hotet av katastrofen. Om jag var x innan katastrofen vem är jag nu och hur vill jag leva? För mig är situationerna när jag dras in inte när en sanning levereras och insikten "aha det är så viruset sprids" utan "oj jävlar, hon väljer det där nu! vad kan det innebära för henne, hennes nära, samhället hon lever i, framåt?!"
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
Det har ju med preferenser att göra. Jag vill inte återuppleva det TV-serien redan har visat. Om någon säger "Jag är Negan" när vi spelar så fattar jag genast allt. Säger de istället "Korpen ser dig" så fattar jag inget alls, och det blir spännande.



Det håller jag med om! Tyckte det var synd att den biten försvann helt. Eller typ iaf. Sedan behöver spelet inte erbjuda någon lösning eller facit. Kan finnas lite olika teorier som forskare arbetade med innan allt gick åt helvete. Sannolikt kom de inte så långt.

Eller så kommer man på det själv. Virus i ryska permafrosten, Amazonas djurliv smittar nötkreatur, labb i Kina etc. Att skapa och distribuera ett vaccin känns ju lite orimligt men en bra kampanjtråd.
Nu kanske det redan framgår av kickstartern, men spelet är inte skrivit för att utspela sig i Atlanta eller för att ha med redan etablerade karaktärer. Det är något man kan välja att göra och ha med. Själv kommer jag nog aldrig spela en kampanj i Atlanta, eller ens USA, eftersom det är mycket mer spännande att lägga kampanjer på platser man känner till. Så fokus för mig har varit att återskapa känslan av tv-serien, typerna av problem som kan uppstå och relationer och möten som sker i berättelsen.
 
Top