Lirarn
Veteran
- Joined
- 14 Feb 2015
- Messages
- 147
Kul! Det blir det att kika på. =)The Dark Orb kör en "AW" med Mattias Johnsson Haake ikväll, på temat The Walking Dead Universe. Ett bra tillfälle att ställa frågor om spelet
Kul! Det blir det att kika på. =)The Dark Orb kör en "AW" med Mattias Johnsson Haake ikväll, på temat The Walking Dead Universe. Ett bra tillfälle att ställa frågor om spelet
Spelet kändes mycket TWD när vi spelade det. Zombie-hotet hanteras mindre som monster än som en ... "händelse". På mycket bra och stämningsmässigt rätt sätt.Det jag är lite nyfiken på är hur man hanterar zombie-hotet. Hur funkar det liksom? Är det en tickande bomb? Kan man hålla sig undan? Hur generar man grannbyar och kan de påverka områdets zombies?
Jag är inte intresserad av att spela en polis i Atlanta. Jag tyckte kampanjen verkade fokusera lite väl mycket på Walking Dead, och lite för lite på hur man kan återskapa samma nerv och hot utan att det blir samma.
Finns säkert bra svar, och jag gillar både YZE och postapokalyps och FL så det blir säkert ett köp nångång.
Antar att jag får backa...Spelet kändes mycket TWD när vi spelade det. Zombie-hotet hanteras mindre som monster än som en ... "händelse". På mycket bra och stämningsmässigt rätt sätt.
Jag gissar att det handlar om att spelet inte bara omfattar TV-serien The Walking Dead, utan även Fear the Walking dead och de andra spin-offsen, och att den generella känslan ska vara att spela i detta universa, inte "bara" i TV-serien med det namnet. Du kan spela var som helst i världen men det är TWF-feeling man är ute efter. Sen kommer väl spelet inte kallas så, utan jag tror folk kommer referera till det som The Walking Dead eller TWD.Okej jag har gått igenom alla sex sidor av tråden för att se så ingen ställt frågan innan, men: Varför The Walking Dead Universe RPG? Antar att det är något märkligt krav i licensen, men det låter väldigt klumpigt.
Du borde gått igenom alla 16 sidor i den där andra tråden vars namn inte inkluerar "The Walking Dead" också!Okej jag har gått igenom alla sex sidor av tråden för att se så ingen ställt frågan innan, men: Varför The Walking Dead Universe RPG? Antar att det är något märkligt krav i licensen, men det låter väldigt klumpigt.
(OBS; menat som skämt!)Ursäkta en obildad, men vad är "The Walking Dead Universe" egentligen? Lämnar de nånsin jorden? Och är det inte bara en massa zombies och människor, eller finns det annat oknytt?
Sure, men måste man göra namnet krångligare och klumpigare för att folk ska fatta det? Om anledningen är den du säger, så tror jag att FL har övertänkt det hela.Jag gissar att det handlar om att spelet inte bara omfattar TV-serien The Walking Dead, utan även Fear the Walking dead och de andra spin-offsen
När man gör spel på licens, med annans varumärke, så har man inte fria händer. Det är med största sannolikhet inte FL som avgör vad settingen ska kallas.Sure, men måste man göra namnet krångligare och klumpigare för att folk ska fatta det? Om anledningen är den du säger, så tror jag att FL har övertänkt det hela.
Exakt, vilket ju är precis det jag misstänkte. Såg videon i den andra tråden, som ju var inne på samma spår, men även där var det ju mest spekulation.När man gör spel på licens, med annans varumärke, så har man inte fria händer. Det är med största sannolikhet inte FL som avgör vad settingen ska kallas.
Powered by the Apocalypse, en spelmotor (eller kanske snarare spelfilosofi) som startade med Apocalypse World, och sedan dess hackats till ett otal olika spel.Vad betyder PbtA?
Kan du utveckla lite vilka mekaniker Jag har absolut noll koll på PbtA (och ja, indiespel generellt) men är nyfiken på Walking Dead-spelet.Jag tror att det innehåller för mycket PbtA-liknande mekaniker för min smak.
Jag minns inte exakt hur Mattias uttryckte sig men det var tre saker jag reagerade på. Han nämnde att spelledaren kan straffa rollpersonerna om de begår misstag genom att låta resurser som bränsle och ammunition ta slut. Vidare nämnde han att det ska finnas "secret issues" som spelledaren kan aktivera, som jag tolkar det för att göra situationer mer dramatiska. Slutligen nämnde han att det finns något som heter "threat level" som är en hotnivå mot rollpersonerna och deras bas. För mig låter allt detta som den typ av spänningsmekaniker PbtA-spel brukar använda, men som inte faller mig i smaken.Kan du utveckla lite vilka mekaniker Jag har absolut noll koll på PbtA (och ja, indiespel generellt) men är nyfiken på Walking Dead-spelet.
Tack, då fattar jag! Men varför ska man straffa rollpersonerna om de begår misstag? Eller liksom, att begå misstag i bemärkelsen ”fatta dåliga beslut” är väl per definition något som leder till icke önskvärda konsekvenser ändå? Annars är det ju inte dåliga beslut?Jag minns inte exakt hur Mattias uttryckte sig men det var tre saker jag reagerade på. Han nämnde att spelledaren kan straffa rollpersonerna om de begår misstag genom att låta resurser som bränsle och ammunition ta slut. Vidare nämnde han att det ska finnas "secret issues" som spelledaren kan aktivera, som jag tolkar det för att göra situationer mer dramatiska. Slutligen nämnde han att det finns något som heter "threat level" som är en hotnivå mot rollpersonerna och deras bas. För mig låter allt detta som den typ av spänningsmekaniker PbtA-spel brukar använda, men som inte faller mig i smaken.
Ingen av de här mekanikerna är, vad jag upplever, inspirerade av PbtA (vilket inte är något jag tyckt varit dåligt, jag älskar PtbA). Och jag tror inte heller den versionen av År Noll motorn i sig är så inspirerad av PbtA, som kanske andra är med mer moves-liknande färdighetsslag.Jag minns inte exakt hur Mattias uttryckte sig men det var tre saker jag reagerade på. Han nämnde att spelledaren kan straffa rollpersonerna om de begår misstag genom att låta resurser som bränsle och ammunition ta slut. Vidare nämnde han att det ska finnas "secret issues" som spelledaren kan aktivera, som jag tolkar det för att göra situationer mer dramatiska. Slutligen nämnde han att det finns något som heter "threat level" som är en hotnivå mot rollpersonerna och deras bas. För mig låter allt detta som den typ av spänningsmekaniker PbtA-spel brukar använda, men som inte faller mig i smaken.
Tack för förtydligandet. Då feltolkade jag det Mattias sa (men han tog faktiskt som exempel på spelledande, direkt citerat ur intervjun: "you messed up and I am punishing you with running out of ammo ...").Ingen av de här mekanikerna är, vad jag upplever, inspirerade av PbtA ...
Stort tack! Lyssnade på avsnittet och blev tillräckligt nyfiken för att hoppa på Kickstartern!Mattias Johnsson Haake blir intervjuad om The Walking Dead i Effekt:
Effekt | The Dead Are Walking
In this episode we talk to Mattias Jonsson Haake, head honchos the Walking Dead Universe00.00.40: Introduction00.02.27: Thank you to our new Patron, Manuel00.04.36: World of Gaming: We are going to...www.effektpodcast.org
För dig som inte orkar lyssna: Mattias betonar att det är ett regellätt spel med fokus på drama.