Är det inte märkligare att man håller fast vid den tidpunkt i Midgårds historia där absolut minst saker händer, där det finns färst intressanta platser att besöka och där spelledarens och spelarnas handlingsutrymme att agera utan att fucka upp kanon är som minst?
Vi spelar en kampanj där och då just nu (fast inte med ToR1/ToR2-systemet).
Jag tycker fördelen är att det är ganska enkelt att ha Peter Jacksons 6 filmer i bakhuvudet, och föreställa sig att det är ungefär så Middle Earth är.
(jämfört med ex.vis TA 1400).
Jag tar mig nog som SL lite större friheter med Middle Earth än en typisk ToR1/ToR2-kampanj.
Vi har varit både (först) öster om dimmiga bergen, och (sedan nu) väster om dimmiga bergen.
Om jag skulle välja antingen-eller, så tycker jag potentialen är större öster om dimmiga bergen, åtminstone om man försöker hålla sig nära kanon eller ToR1/ToR2-materialet. Jag kan se lockelsen med "Ruins of the lost Realm", men jag tycker inte det fungerar superbra (för oss).
Om man föreställer sig en "vanlig" fantasysetting så liknar den ju mer TA 1400, eller kanske Gondors sydkust vid slutet av TA. Ruins of the lost Realm (Arnor slutet TA) liknar ju mindre en vanlig fantasy-setting (jag ser vissa likheter med Svärdets sång-världen). Så ett skäl att lägga ToR2 i Arnor TA 2950 kan ju vara att skapa något som är annorlunda.
Det är kanske det som inte fungerar riktigt för oss.