Ibland dyker diskussionen upp kring erfarenhetspoäng, belöningspoäng, ökande färdighet eller andra saker som har med karaktärsutveckling av sin rollperson (som är del av reglerna eller bara belöningar för gott spel). Hur viktigt är de och hur vill ni att de utformas/förekommer ...
Ett av de enklaste sätten att ändra hur folk spelar är att ändra belöningssystem.
Ex: i OSR ges ofta xp för guld/skatter man hittar, i DnD3 ges xp för monster man dödar. Samma äventyr kommer bli helt olika beroende på om man använder OSR eller DnD3.
Många spel ger poäng för saker som:
- Spelaren har deltagit i mötet.
- Rollpersonen har lärt sig något nytt.
- Rollpersonen har löst ett problem.
- Rollpersonen överlevde något livsfarligt.
- Rollpersonen ska (på ett naturligt sätt) få med ett citat från en bok/film under spel.
- Rollpersonen klarade av äventyret.
Beroende på vad man har på listan kommer spelarna omedvetet försöka klara av så många saker som möjligt.
Det är lite som de extremaste BRP-spelarna: först skjuter de med sitt hagelgevär tills de får en skillcheck, sedan byter de till sin .38 revolver tills de får en skillcheck, sedan byter till närstrid tills de får skillcheck i boxning, brottning, kniv,...
OK, alla har inte stött på så hemska spelare, men nåstan alla spelare gör så omedvetet: om spelet belönar fett visst beteende så kommer spelarna försöka uppnå det.
Här uppstår problemet.
Om jag har med regeln att mina spelare får ett erfarenhetspoäng per spelsession om deras rollpersoner "lär sig något nytt" - så kommer det att leda till en viss typ av spel. Och det kommer heller inte bli så många regeldiskussioner om vad "lär sig något nytt" betyder.
Men vad händer om jag inför regeln att spelarna får ett erfarenhetspoäng om de "rollspelar bra"?
Varför vi sitter vi ens vid spelbordet? För att rollspela. Så ALLA vid bordet rollspelar redan.
Och vad brukar man säga till nya och presumtiva rollpelare?
Jo, att det finns inga bra/dåliga rollspelare och vi är bara här för att ha kul.
Förklara för mig vad "rollpersonen lär sig något nytt" betyder.
Det är inte speciallt svårt. t.o.m. en person som aldrig spelat rollspel kan förstå konceptet på under 30 sekunder.
Förklara sedan vad "bra rollspelande" betyder med lika många ord för en nybörjare.
Än värre blir att även om du lyckas förklara, men ber någon annan här på forumet göra detsamma så skulle denne förklara på ett helt annat sätt.
Min poäng:
- "Rollpersonen lär sig något nytt" är objektivt.
- "Spelaren rollspelade bra" är subjektivt.
Objektiva mål är bra och subjektiva mål är dåligt.
Ha då hellre med:
- "Vi hade kul när vi rollspelade".
Det stora problemet är att "rollspela bra" är en form av betygssättning.
Säg att du går en kurs. Helt frivilligt. På fritiden för du tycker det låter kul.
Det kan vara Medborgarskolan, ABF, eller en granne som håller i det.
Det kan vara vad som helst: lära sig slå knopar, lära sig måla dalahästar, lära sig baka pepparkakshus.
Men det FÖRSTA som händer vid första kurstillfället är att kursledaren säger att hen kommer betygsätta allt ni gör och när kursen avslutas kommer hen gå igenom alla betyg inför alla kursdeltagare.
Skulle du fortfarande vilka gå kursen?