Yta och förväntningar

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,615
Jag älskar hur OSR-världen är så tillåtande för enkla illustrationer och det bidrar verkligen till en DIY-miljö och skaparglädje. Men jag tänker att man måste matcha sina illustrationer till den känslan man vi ha i spelet, på samma sätt som man matchar typsnitt och övrig formgivning. Stilen på bilderna måste rimma med innehållet.

Jag vill puffa min gamla tråd där detta diskuteras i viss utsträckning:
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,615
Här är en bild från Basic Fantasy Roleplaying:
Screenshot_2023-04-10-10-30-36-57_3aea4af51f236e4932235fdada7d1643.jpg
Den är, tycker jag, helt perfekt för det spelet. Men tänk om alla bilderna i Symbaroum hade den stilen. Då, gissar jag, skulle Symbaroum nog fått en annan publik och kanske inte varit lika framgångsrikt. Då det traddiga innehållet skulle rimma dåligt med de OSR-iga bilderna.
Jag tror inte att man ska underskatta konsten att hitta rätt bilder till ett spel. Bara för att det funkar för Whitehack att vara minemalistiskt utan bilder så betyder inte det att det kommer funka lika bra för alla andra spel.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
Här är en bild från Basic Fantasy Roleplaying:
View attachment 12312
Den är, tycker jag, helt perfekt för det spelet. Men tänk om alla bilderna i Symbaroum hade den stilen. Då, gissar jag, skulle Symbaroum nog fått en annan publik och kanske inte varit lika framgångsrikt. Då det traddiga innehållet skulle rimma dåligt med de OSR-iga bilderna.
Jag tror inte att man ska underskatta konsten att hitta rätt bilder till ett spel. Bara för att det funkar för Whitehack att vara minemalistiskt utan bilder så betyder inte det att det kommer funka lika bra för alla andra spel.
Jag tycker att det är en mer fantasieggande bild än många mer påkostade och ofta digitalt gjorda bilder (typ ”oljemålningar”) som finns i dyrare spel. Dyrt måste inte vara bättre. Den bilden du just postade påminner om Stefan Kayats bilder, som finns i en del av Äventyrsspels produkter (bla Mutant 2). De bilderna stimulerade länge mina dagdrömmar, förmodligen just för att de kändes så speliga.
 
Last edited:

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,906
Här är en bild från Basic Fantasy Roleplaying:
View attachment 12312
Den är, tycker jag, helt perfekt för det spelet. Men tänk om alla bilderna i Symbaroum hade den stilen. Då, gissar jag, skulle Symbaroum nog fått en annan publik och kanske inte varit lika framgångsrikt. Då det traddiga innehållet skulle rimma dåligt med de OSR-iga bilderna.
Jag tror inte att man ska underskatta konsten att hitta rätt bilder för rätt spel. Bara för att det funkar för Whitehack att vara minemalistiskt utan bilder så betyder inte det att det kommer funka lika bra för alla andra spel.
Absolut, håller helt med. Sen tycker jag, och jag menar inte att du tycker så, att dikotomin inte behöver vara mellan att specialbeställa skitsnygga färgbilder som de i Symbaroum och bilden du visar. En möjlighet är bildbanker där man kan köpa och använda redan befintliga bilder. Då blir ju bilderna inte exklusiva och man får leta lite för att hitta rätt, men man kan få bilder av rätt hög kvalitet för en hyfsat bra summa 🙂
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,615
Absolut, håller helt med. Sen tycker jag, och jag menar inte att du tycker så, att dikotomin inte behöver vara mellan att specialbeställa skitsnygga färgbilder som de i Symbaroum och bilden du visar. En möjlighet är bildbanker där man kan köpa och använda redan befintliga bilder. Då blir ju bilderna inte exklusiva och man får leta lite för att hitta rätt, men man kan få bilder av rätt hög kvalitet för en hyfsat bra summa 🙂
Precis, det finns såklart en väldigt fingradig skala mellan de ytterligheterna. Poängen jag vill göra är mer att det viktiga är att innehåll och yta samstämmer. I reklamvärlden finns det människor som är experter på just detta, att hitta rätt "produktidentitet". Det som funkar för Oatly hade varit katastrof för ett lyxigt klädmärke, osv.

Edit: det jag vill säga är alltså att det inte finns någon bra och enkel lösning som funkar för allt. AI-bilder kommer säkert leda till att vi får se en massa små spel med episka färgbilder, när det egentligen skulle passa bättre för spelet med enkla svartvita bilder. Osv, osv.
 
Last edited:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Dock har jag noterat viss bitterhet över att ens alster inte uppskattas eller spelas eller ens uppmärksammas när man av olika orsaker valt en egen väg. Det kan funka hur bra som helst men de potentiella köparna/spelarna/läsarna existerar inte i ett vacuum. Det är ju samma sak med AI-bilder m.m. Man kan tycka att man gör skitbra grejer och använder superhäftiga bilder och allt vad det är, men om du inte lyckas övertyga folk om det så är kanske din kreativa frihet inte värd så mycket? Eller så här, värderar du din kreativa frihet högre än uppskattning från ett community? Kör på! Vill du få någon slags klapp på axeln bör du förhålla dig till den kontemporära spelcenen på något vis, och vara medveten om vilka ämnen som är heta och förlegade.

Min uppfattning att den där bubblan som anser sig utfryst/missuppfattad/etc ofta inte vill eller kan bry sig om detta, och blir bittra som följd när omvärlden är som den är.

Jag förstår att det är svårt och att man inte tycker att det är roligt. Men trender är svåra att inte förhålla sig till.

Det sagt kan man absolut med framgång gå sin egna väg. Eller, till synes egna väg. Mörk Borg låg, för de med lite koll på olika subkulturer och designtrender, väldigt väl i tiden men det är också ett enastående hantverk. Alla dessa delar krävs för att nå framgång. Dock är det ingen garanti för framgång. Att lyckas är oerhört svårt, och om man med flit väljer bort en viktig faktor sjunker chanserna oerhört mycket.
Ja, det här tror jag är något alla som skapar måste förhålla sig till, alltså att hantera balansen mellan vad man själv vill skapa och vad ens tilltänkta publik vill ha. Det blir rätt tydligt i sociala medier där reaktionerna kan mätas.

Jag kan själv känna en (visserligen mycket mild) frustration när verk jag lagt ned min själ i får ganska ljumma reaktioner, medan någon banal liten skiss blir en lajkraket 😅

Om ens mål är att nå en publik så måste man vara beredd på att rucka rejält på sin kreativa integritet, och är man inte beredd att göra det så får man finna sig i att ens upplaga inte blir så stor.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,285
Location
Stockholm
Här är en bild från Basic Fantasy Roleplaying:
View attachment 12312
Den är, tycker jag, helt perfekt för det spelet. Men tänk om alla bilderna i Symbaroum hade den stilen. Då, gissar jag, skulle Symbaroum nog fått en annan publik och kanske inte varit lika framgångsrikt. Då det traddiga innehållet skulle rimma dåligt med de OSR-iga bilderna.
Jag tror inte att man ska underskatta konsten att hitta rätt bilder till ett spel. Bara för att det funkar för Whitehack att vara minemalistiskt utan bilder så betyder inte det att det kommer funka lika bra för alla andra spel.
Den där bilden är ju skitsnygg dock? Eller tänker jag fel?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,615
Den där bilden är ju skitsnygg dock? Eller tänker jag fel?
Nämen, jag hade med den som exempel för att jag tycker att den är fin. Jag måste slått fummel på "framföra en poäng" eller något.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Den där bilden är ju skitsnygg dock? Eller tänker jag fel?
Snygg är så subjektivt att det inte är ett bra värdeord i diskussionen. Bilden har ett lågt produktionsvärde (vilket inte heller är en riktigt bra term) som gör att den inte skulle passa i en produktion från Fria Ligan eller andra publicister av ”trippel-A-spel”.

edit: jag tycker alltså också om bilden, men jag håller med Lemur om bedömningen att den inte skulle sälja lika många spel som stora, flashiga illustrationer i fyrfärg.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,521
värderar du din kreativa frihet högre än uppskattning från ett community?
Jag tänker inte att det här är motsättningar alls. Det senare handlar mer om att vara del av ett större nätverk eller att hitta sin flock än att skapa något. Det är klart att de går i varandra, men även (vad vissa skulle kalla) illa skrivna och fula spel har sina trogna fans och försvarare.

Mörk Borg lyfts fram som ett gott föredöme, men man får inte glömmas bort att det finns folk som med rabiat intensitet hatar Mörk Borg, och med fradga kring munnen och rullande ögon skriver långa haranger om hur fruktansvärt dåligt det är. Samtidigt var det många (inklusive mig själv) som när de såg det kände de igen det som en kär vän, som talade till dem i djupet av deras hjärta. Stockholm Kartell verkar ha lyckats med att vara både ett gäng som gör ungefär precis vad de vill, samtidigt som de har tillgång till ett brett nätverk med distribution och marknadsföring.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,285
Location
Stockholm
Snygg är så subjektivt att det inte är ett bra värdeord i diskussionen. Bilden har ett lågt produktionsvärde (vilket inte heller är en riktigt bra term) som gör att den inte skulle passa i en produktion från Fria Ligan eller andra publicister av ”trippel-A-spel”.
Utan att förlänga sidospåret allt för mycket så tycker jag att bilden ser ut att vara gjord av en kompetent tecknare med en tydlig stil, så jag kände att den inte riktigt passade trådens premiss om mer lågkvalitativa illustrationer. Absolut att den inte är megastor och färglagd, men som du säger är "produktionsvärdet" också ett begrepp som är svårt att sätta fingret på.

I min erfarenhet är kopplingen mellan "vackra illustrationer" / "vacker produkt" inte nödvändigtvis kopplat till storpublicisterna heller, tycker tvärtom att det finns många mindre utgivare som ofta lagt ännu mer krut på en vacker formgivning. Lustigt nog kan de stora namnen istället glida på sin namn-igenkännelse.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,906
Dock har jag noterat viss bitterhet över att ens alster inte uppskattas eller spelas eller ens uppmärksammas när man av olika orsaker valt en egen väg. Det kan funka hur bra som helst men de potentiella köparna/spelarna/läsarna existerar inte i ett vacuum. Det är ju samma sak med AI-bilder m.m. Man kan tycka att man gör skitbra grejer och använder superhäftiga bilder och allt vad det är, men om du inte lyckas övertyga folk om det så är kanske din kreativa frihet inte värd så mycket? Eller så här, värderar du din kreativa frihet högre än uppskattning från ett community? Kör på! Vill du få någon slags klapp på axeln bör du förhålla dig till den kontemporära spelcenen på något vis, och vara medveten om vilka ämnen som är heta och förlegade.

Min uppfattning att den där bubblan som anser sig utfryst/missuppfattad/etc ofta inte vill eller kan bry sig om detta, och blir bittra som följd när omvärlden är som den är.

Jag förstår att det är svårt och att man inte tycker att det är roligt. Men trender är svåra att inte förhålla sig till.

Det sagt kan man absolut med framgång gå sin egna väg. Eller, till synes egna väg. Mörk Borg låg, för de med lite koll på olika subkulturer och designtrender, väldigt väl i tiden men det är också ett enastående hantverk. Alla dessa delar krävs för att nå framgång. Dock är det ingen garanti för framgång. Att lyckas är oerhört svårt, och om man med flit väljer bort en viktig faktor sjunker chanserna oerhört mycket.
Tyckte detta var så intressant att jag gjorde en separat tråd om det. Hoppas att det är okej? 🙂
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Jag är inte helt säker på vad den här tråden faktiskt handlar om längre, men jag tänker att första utgåvorna av tex Apocalypse World, Into the Odd, och Lasers & Feelings kan läggas till listan till produkter där produktionsvärdet knappast kan sägas slå i något tak och som antagligen de flesta som hänger på ett rollspelsforum som inte bara handlar om ett enda rollspel känner till och nog borde se som framgångsrika och inflytelserika.

Men spel som inte säljer in sig själva med sitt utseende behöver säljas in på något annat sätt. Och även spel som säljer in sig själva med sitt utseende behöver ju mer för att faktiskt spelas och spridas längre än typ en första kickstarterkampanj.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,521
Och även spel som säljer in sig själva med sitt utseende behöver ju mer för att faktiskt spelas och spridas längre än typ en första kickstarterkampanj.
Ja det var därför jag tänkte lite högt ovan om att ”hitta sin flock”, eller vad man ska kalla det. Jag vet inte om det här är en bra spaning eller bara svammel, men kanske att när ett spel hittar hem till rätt sammanhang och människor får en emotionell anknytning till det, så får det större chans att överleva och spridas vidare, oavsett hur snyggt eller välgjort det är. Det är kanske därför man ibland hör åsikter som ”det är BRA att det här spelet är luddigt skrivet/inte anpassat till spelandet/etc, för att det gör det mer anpassningsbart/tillgängligt/whatever”. Att det slår an en ton hos sin publik. Eller nåt sånt.
 
Last edited:
Top