Jag sitter och filar på den lilla uppdateringen av Rotsystem, och tänkte passa på att uppdatera listan med expertiser. Det här är alltså passiva kunskapsfärdigheter; de används binärt för att avgöra hur detaljerad information en rollperson kan utläsa ur en ledtråd.
Såhär ser listan ut just nu:
Kultur
De feta är nya.
Det jag vill ha er hjälp med:
Såhär ser listan ut just nu:
Kultur
- Design
- Samhällsanalys
- Subkulturer
- Humint
- Dataanalys
- Materialanalys
- Rättsmedicin
- Signalanalys
- Ballistik
- Cybernetik
- Teknik
- …?
- Abnormal biologi
- Gröna signaler
- Botanik
- Zoologi
De feta är nya.
Det jag vill ha er hjälp med:
- Bättre namn på "Humint". Det här har folk klagat på i nästan varje speltest och just nu minns jag fan inte varför jag varit emot att ha en sån här expertis. Rotsystems grundbok är, förutom full av en massa onödiga korrfel, också full av en massa onödig envishet vad gäller dumma principsaker. Det här är alltså typ… psykologi, läsa kroppsspråk, avgöra lögner, såna grejer. Vad borde den heta? Jag har snott Humint från Delta Green, som preliminärt namn.
- Bättre namn på "Gröna signaler". Kanske. Eller så skippar jag den. Jag ska vara ärlig: de kom till genom att jag kollade på kategorierna som bara har tre expertiser och började fundera "vad kan jag stoppa in här så det blir symmetriskt och fint?". Men jag tänker att det kan finnas en poäng i att skilja på vanlig signalanalys och att kunna saker om Grönskans radiostörningar och kommunikation. Signalanalys blir då människoskapade saker, men med Gröna signaler kan man säga att "det där bruset, det är garanterat från Grönskan och det är nog specifikt från en ganska svag nod eller kanske en långt borta".
- Finns det behov av något mer under Hårdvara? Återigen, dumma symmetriskäl.
- Något annat som uppenbart saknas och som inte täcks? När man alltså ska kolla specifikt på ledtrådar i en 80-talig cyberpunkvärld med en massa radiotelepatisk Grönska.