[Rotsystem] Namn på egenskaper/expertiser

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
Jag sitter och filar på den lilla uppdateringen av Rotsystem, och tänkte passa på att uppdatera listan med expertiser. Det här är alltså passiva kunskapsfärdigheter; de används binärt för att avgöra hur detaljerad information en rollperson kan utläsa ur en ledtråd.

Såhär ser listan ut just nu:

Kultur
  • Design
  • Samhällsanalys
  • Subkulturer
  • Humint
Analys
  • Dataanalys
  • Materialanalys
  • Rättsmedicin
  • Signalanalys
Hårdvara
  • Ballistik
  • Cybernetik
  • Teknik
  • …?
Grönska
  • Abnormal biologi
  • Gröna signaler
  • Botanik
  • Zoologi
Det finns alltså fyra kategorier med, just nu, 4-4-3-4 expertiser i varje. Kategorierna betyder egentligen ingenting, de är bara ett sätt att sortera dem.

De feta är nya.

Det jag vill ha er hjälp med:
  • Bättre namn på "Humint". Det här har folk klagat på i nästan varje speltest och just nu minns jag fan inte varför jag varit emot att ha en sån här expertis. Rotsystems grundbok är, förutom full av en massa onödiga korrfel, också full av en massa onödig envishet vad gäller dumma principsaker. Det här är alltså typ… psykologi, läsa kroppsspråk, avgöra lögner, såna grejer. Vad borde den heta? Jag har snott Humint från Delta Green, som preliminärt namn.
  • Bättre namn på "Gröna signaler". Kanske. Eller så skippar jag den. Jag ska vara ärlig: de kom till genom att jag kollade på kategorierna som bara har tre expertiser och började fundera "vad kan jag stoppa in här så det blir symmetriskt och fint?". Men jag tänker att det kan finnas en poäng i att skilja på vanlig signalanalys och att kunna saker om Grönskans radiostörningar och kommunikation. Signalanalys blir då människoskapade saker, men med Gröna signaler kan man säga att "det där bruset, det är garanterat från Grönskan och det är nog specifikt från en ganska svag nod eller kanske en långt borta".
  • Finns det behov av något mer under Hårdvara? Återigen, dumma symmetriskäl.
  • Något annat som uppenbart saknas och som inte täcks? När man alltså ska kolla specifikt på ledtrådar i en 80-talig cyberpunkvärld med en massa radiotelepatisk Grönska.
Om nån vill läsa hur de nuvarande används finns den informationen av någon skitdum anledning som jag inte längre minns i spelarkapitlet (inte i regelsystem-kapitlet vilket idag känns mer naturligt)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,777
Location
Helsingborg
Det enda jag kan tänka mig i hårdvarukategorin är teknik specifikt för arken. Luftslussar, ventilationssystem, vattenreningsteknik, algtankar osv.
Alla de system som en av arkologins Kvalificerade sanitetstekniker hade kunnat svaret på.

"Alltså. Den här tanken har inte varit servad på åtminstone 4 veckor innan någon dumpade kroppen här. Men titta på klisterlappen? Den säger inspektion för...två veckor sedan?"
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
Det enda jag kan tänka mig i hårdvarukategorin är teknik specifikt för arken. Luftslussar, ventilationssystem, vattenreningsteknik, algtankar osv.
Alla de system som en av arkologins Kvalificerade sanitetstekniker hade kunnat svaret på.

"Alltså. Den här tanken har inte varit servad på åtminstone 4 veckor innan någon dumpade kroppen här. Men titta på klisterlappen? Den säger inspektion för...två veckor sedan?"
Det är inte dumt alls, tänker jag. Det splittar upp Teknik, och bidrar med samma sorts direkta spelvärlds-flavour som Gröna signaler.
 

verec

Warrior
Joined
12 Jun 2021
Messages
208
Location
Göteborg
Gällande hårdvara, finns tex IT-system i spelvärlden? Kunde isf vara relevant.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,073
Kanske Personkännedom eller Intryck istället för Humint?

Kanske Elektronik vid hårdvara?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
Hårdvara:
Både Mekanik och Elektronik och IT-system är naturligtvis också tänkbara sätt att bryta upp nuvarande "Teknik". Jag tror att jag ursprungligen hade nån tanke om att i arkologin var de där så sammansmälta att de inte gick att skilja från varandra men precis som många andra envisa designtankar jag hade så är det ju bara dumheter.

Frågan är mest hur man delar upp det på ett sätt som inte innebär att någon av dem används för sällan. Jag menar, OK, SL kan och bör såklart utgå från listan med expertiser när hen skapar ledtrådar till sitt äventyr, men självklart är vissa grejer mer svåranvända än andra.

Hmm… Jag tänker att IT-system nog faller in under både Data- och Signalanalys? Det var nog så jag kanske tänkte? Kanske behöver de bättre namn? Jag tänker att Signalanalys generellt är dataflöden och strukturer och system, och att Dataanalys är arkiv och lagrad data, typ.

Humint:
Jag tror att "underrättelse/verksamhet" känns lite bredare, och inte riktigt samma grej?

Empati/omdöme gillar jag mer, det kommer närmare.

Personkännedom är lite långt. Det har lite samma problem som egenskapen "Socialisera", som jag också funderar på att byta namn på.

(Oavsett om jag använder era förslag i slutänden: TACK för att ni hjälper mig tänka!)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
OK, så vi har typ en klump av skillz:

Mekanik, så typ hydrauliska system, ventilationssystem, egentligen all icke-elektronisk hårdvara.
Cybernetik, som är både medicin, mekanik och elektronik.
Elektronik, så typ kretsar och grejer. Vad har man för ledtrådar som lösas med elektronik? Man kan kolla på ett kretskort och se hur det gått sönder eller vilket syfte det har?
Dataanalys, som ju typ alltid är i elektronisk form här – "finns person X i det här arkivet" och "finns oegentligheter i företagets räkenskaper" typ.
Signalanalys/trafikanalys, typ vilka meddelanden skickas vart och vad innehåller de. Vad är det här för slags signal/protokoll? Också: avslyssning, generell signalspaning.
Mjukvara, som skulle kunna handla om analys av specifika program och mjukvarusystem – både dataanalys och signalanalys och lite annat, typ analysera ett program för att se vilket syfte det har och sådär.
Arkologisystem, så det övergripande i arkologins "hårdvara". Ventilationssystem, underhållsgrejer, hur saker är kopplade till varandra etc.
Nuvarande Teknik, som sammanfattar typ elektronik, mekanik och arkologisystem skulle jag säga(?)

Hmm…

(Jag tänker genom att skriva; det hjälper!)
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,248
Humint:

socialanalys, psykodesign (egentligen analys av psykologisk "design" dårå), personanalys

Annars är väl "psykologi" inte så tokigt bara?
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,758
  • Bättre namn på "Humint". Det här har folk klagat på i nästan varje speltest och just nu minns jag fan inte varför jag varit emot att ha en sån här expertis. Rotsystems grundbok är, förutom full av en massa onödiga korrfel, också full av en massa onödig envishet vad gäller dumma principsaker. Det här är alltså typ… psykologi, läsa kroppsspråk, avgöra lögner, såna grejer. Vad borde den heta? Jag har snott Humint från Delta Green, som preliminärt namn.
Humint är ju specifikt en underrättelseterm, så det blir genast bundet till det, och det är nog ofta mer specifikt än det verkar vara här (man pratar oftast om humant, sigint och så vidare utifrån vilken sorts information det är, eller verksamheten). En typisk svensk översättning är ”personbaserad inhämtning”, men det blir man ju inte glad över. Jag säger nog ”avläsning” eller ”personavläsning”. Eller eventuellt bara ”Psykologi” (särskilt om man låter det vara bredare och inkludera terapi också).

GUMSHOE, som tänkt mycket på det här, har ”Bullshit Detector” för att avgöra när någon ljuger - men det kan uttryckligen inte ge dig någon mer information än att någon ljuger (vad sanningen är får du komma fram till på andra vis, t.ex. med en av de många sociala färdigheterna som Reassurance eller Intimidate).
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,758
Det enda jag kan tänka mig i hårdvarukategorin är teknik specifikt för arken. Luftslussar, ventilationssystem, vattenreningsteknik, algtankar osv.
Arkitektur känns som en väldigt rimlig färdighet, om man tolkar det på det här litet vidare viset (var borde nödutgången finnas? hur torde avloppssystemet här se ut?).
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
Arkitektur känns som en väldigt rimlig färdighet, om man tolkar det på det här litet vidare viset (var borde nödutgången finnas? hur torde avloppssystemet här se ut?).
Mjo. Jag funderade på om man skulle ha "Arkologin" som expertis, eftersom det är mer specifikt, men det föll på att det då överappar med typ Samhällsanalys och Subkulturer och grejer, man kan få för sig att det inte bara handlar om byggnaden utan om folket i den också.

Och när jag nu tänker på det så känns Arkitektur som en grej som skulle kunna ha bredare använding också. Analysera bunkerkomplex och gamla byggnader ute i det Gröna, etc.

Jag funderar lite på om det finns någon typ av ledtrådar som helt saknar motsvarande expertis, som inte kan vikas in uder någon av de existerande, om jag helt enkelt skulle behålla Teknik och bara lägga till Arkitektur.

(Eventuellt kanske Arkitektur har lite vibbar av kultur också? Vi tänker ju här mer typ byggnadsteknik än stil och mode och huruvida man vill ha krusiduller utanpå eller föredrar brutalism)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
När jag googlar verkar "Byggnadsteknik" eller "Byggteknik" ligga ganska nära det vi pratar om här när vi säger "Arkitektur". Nackdel: det finns redan en som heter bara Teknik. Men det kanske funkar?

Jag köper absolut Psykologi. Jag tror att enda anledningen till att jag valde bort den är typ att jag nån gång varit med om i Kutulu att spelare fått för sig att den går att använda liksom aktivt/offensivt snarare än bara som sätt att inhämta info. Typ "få nån att må bättre" eller "få nån att lita på mig". Men i Kutulu finns å andra sidan inte den klumpigt namngivna "Socialisera", så det löser sig nog.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,758
Men i Kutulu finns å andra sidan inte den klumpigt namngivna "Socialisera", så det löser sig nog.
Jag blir alltid glad när ett spel har "Carouse" som färdighet, apropå "Socialisera".

(Och påminns om en gammal rollspelshistoria. En av rollpersonerna i en Mage-kampanj har dragits inför HUAC under kommunistjakten:

"What were you doing in the company of known communist sympathizers?"
"Just socializing.")
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
349
När jag googlar verkar "Byggnadsteknik" eller "Byggteknik" ligga ganska nära det vi pratar om här när vi säger "Arkitektur". Nackdel: det finns redan en som heter bara Teknik. Men det kanske funkar?
Byggnadsteknik snarare än arkitektur ja. Hur som helst, det lägger ju ett stort fokus på byggteknik om alla andra former av teknik är en egen kategori. Om något ska brytas ut ur teknik-spåret kanske det borde vara Kemiteknik (droger, gifter, ogräsmedel?...) eftersom det (tycker jag) är mer annorlunda och dessutom passar fint i din setting.

Du skulle också kunna byta ut teknik mot mekatronik (vilket skulle visa att det inte innehåller precis allting, men ändå får med en stor bredd).
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
Byggnadsteknik snarare än arkitektur ja. Hur som helst, det lägger ju ett stort fokus på byggteknik om alla andra former av teknik är en egen kategori. Om något ska brytas ut ur teknik-spåret kanske det borde vara Kemiteknik (droger, gifter, ogräsmedel?...) eftersom det (tycker jag) är mer annorlunda och dessutom passar fint i din setting.
Jag kanske bara är fantasilös, men jag tror att jag har svårare att komma på intressanta ledtrådar som behöver kemiteknik för att utläsas jämfört med byggteknik, framför allt när vi redan har zoologi, botanik och rättsmedicin. Det kan ju också vara så att man vinner något på att lägga sånt fokus på byggteknik; det gör ju att man uppmuntrar ledtrådar som har med det att göra rätt mycket vilket leder rollspelet mot att ha visst fokus på just arkologin och dess system och så. Byggnader i stort känns ju ganska vktigt i settingen.

Men jag vet inte.

(Tills vidare har jag bara kvar hårdvaru-kategorin som den är, dvs utan nya tillägg)
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,451
Location
Malmö
Man kan ju använda beteendevetenskap i stället för psykologi om man vill få bort tanken på att det kan användas till terapi. Beskrivningen vad det gör är ju dock sådant som faller under psykologi.
 
Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
Man kan ju använda beteendevetenskap i stället för psykologi om man vill få bort tanken på att det kan användas till terapi. Beskrivningen vad det gör är ju dock sådant som faller under psykologi.
Dessutom är "Beteendevetenskap" rätt långt. Vilket har sin charm, men gör det lite svårare att använda grejena under spelmötet… Jag tror preliminärt det blir Psykologi.
 
Top