Mogger
Hipsteranka
En sak som slog mig under vinterns lilla tur på stighudar är att det här med rätt redskap är helt binärt. Vi snackar nu alltså i en värld där hjälp inte finns ett telefonsamtal bort (vilket kan vara för långt även i vår värld). Men prylar alltså. Antingen har du dem, eller så har du inte dem. Och har du inte dem (eller inte vet hur de funkar) så finns det ingen plan b. Du får inte -25%. Det blir helt omöjligt.
Jag undrar om inte detta är ett förhållningssätt som vi moderna människor helt har glömt bort.
Min poäng här är att vi, när vi spelar postapocalyps, sätter detta i centrum, men förr var det på samma sätt typ hela tiden. Frågan är om det blir roligt? Det är ju lite av ett svärd-på-ryggen-syndrom. Att söka igenom en drös hexar på en stor karta dag in och dag ut låter sig sannolikt inte göras bara genom att gå omkring.
Men, det finns två aspekter som kan göra detta intressant.
1. Saknar du rätt prylar så skapar du dem.
2. Ju fler ni är desto bättre.
Det jag efterfrågar här är ett äventyrarfölje som snarare är en ambulerande bas. Vi har ju regler för baser i alla möjliga spel, men borde vi inte ha regler även för karavaner? Alltså ett helt följe av bärare, hantverkare, dragdjur etc?
Det här ger ju många intressanta uppslag för spel, som när man är på ett rymdskepp eller piratfartyg. Finns det något spel som gör detta, eller någon spelgrupp?
Henchmen är ju en grej i OSR. Hur hanteras det där?
Jag undrar om inte detta är ett förhållningssätt som vi moderna människor helt har glömt bort.
Min poäng här är att vi, när vi spelar postapocalyps, sätter detta i centrum, men förr var det på samma sätt typ hela tiden. Frågan är om det blir roligt? Det är ju lite av ett svärd-på-ryggen-syndrom. Att söka igenom en drös hexar på en stor karta dag in och dag ut låter sig sannolikt inte göras bara genom att gå omkring.
Men, det finns två aspekter som kan göra detta intressant.
1. Saknar du rätt prylar så skapar du dem.
2. Ju fler ni är desto bättre.
Det jag efterfrågar här är ett äventyrarfölje som snarare är en ambulerande bas. Vi har ju regler för baser i alla möjliga spel, men borde vi inte ha regler även för karavaner? Alltså ett helt följe av bärare, hantverkare, dragdjur etc?
Det här ger ju många intressanta uppslag för spel, som när man är på ett rymdskepp eller piratfartyg. Finns det något spel som gör detta, eller någon spelgrupp?
Henchmen är ju en grej i OSR. Hur hanteras det där?