Jag tycker DoD är riktigt trevligt och den första versionen jag kommer att spela mycket sedan DoD Expert. Jag har redan börjat skriva på egna grejer till det och hoppas att det kommer att bli en långlivad version som jag kommer att spela i många år. Men som i alla rollspel finns det en det saker som jag stör mig lite på och det här är några av dem.
- Folkslagen är för lika när det bara har en förmåga och varierande förflyttning som skiljer dem åt. Hade varit roligare om de hade åtminstone ytterligare någon förmåga.
- Även yrken hade gott kunnat få börja med en förmåga till var och det hade varit roligare om man fick välj mellan några förmågor för att kunna ge lite mer inriktning åt exempelvis en krigare. Dessutom skulle då även magiker kunna få börja med en förmåga. Däremot tycker jag det är bra att magikerna inte får någon förmåga nu när alla andra bara får en.
- Vissa namn är fantasilösa eller missvisande. Allmänspråket känns exempelvis som ett väldigt fantasilöst namn på det språk som alla talar. Men det som stör mig mest när det gäller namnsättningen är att Sjöben är ett vedertaget namn på att vara van att röra sig på ett skepp i hårt väder medan det i DoD är det en förmåga som gör det är lättare att agera när man befinner sig i vatten.
- Jag tycker man läker skador på tok för snabbt, men jag förstår att det måste vara så med tanke på hur resten av systemet är utformat så det är helt enkelt något jag får vänja mig vid. Risken för allvarliga skador gör i alla fall att de kan leda till någon form av lite långvarigare effekter.
- När jag provspelade det insåg jag att SLP-beskrivningarna har angiven skadebonus för smi eller sty men det står inte vilka av attackerna de påverkar. Det hade varit bättre att baka in det i skadorna för nu måste man dubbelkolla i vapentabellen.
- Metoden för att slå fram grundegenskaperna ger lagom mycket kontroll som gör att man kan vara säker på att få ett högt värde i det viktigaste attributet samtidigt som alla rollpersonerna inte blir helt optimerade för sitt yrke.
- Initiativkorten fungerade jättebra och möjligheten att avvakta och byta kort gav en helt nytt taktiskt möjlighet som mina spelare utnyttjade flitigt.
- Att hantera monster på ett annat sätt än vanliga SLP fungerade mycket bättre än att köra dem enligt samma system. Men det hade gått att utveckla ännu mer så att vissa attacker sker i flera steg och att monstret besegras i flera steg för att göra striden ännu intressantare.
Last edited: