2. Vilken av alla brp-varianter föredrar ni? Eller fyller de olika nischer, så att ni använder flera av dem?
Pendragon och Call of Cthulhu.
Pendragon för att det är så vanvettigt helgjutet och gör exakt vad det ska, och det här BRP:iga att saker alltid kan gå åt skogen funkar här också - det finns inget som säger att din riddare är någon av de som
lyckas med saker och blir känd, det är det ni spelar för att ta reda på. Det är
skitläskigt att slåss mot en jätte, för medan Lancelot har plot armor har din rollperson inte det, och du är ett dåligt tärningsslag från att ta 10d6 eller mer i skada. Och din rollperson håller med om att det är skitläskigt och måste nog klara ett Valorous-slag för att våga. (Bra tips för att överleva i Pendragon - man klarar faktiskt en liten smäll på sin Honor då och då...)
Call of Cthulhu för att BRP har en del svagheter som Call of Cthulhu gör till dygder. Kan du misslyckas och dö när som helst, på antiklimaktiska vis? Struntar spelet i vad du som spelare vill och ger dig inga livlinor som Fate Points? Är allt kallt och skoningslöst mot din rollperson? Välkommen till Cthulhu-mythoset!
(Det jag faktiskt spelleder för närvarande är RuneQuest, men det är mycket mer för världens skull, och den innevarande utgåvan hade kunnat ha bättre regler - Mythras är ett mycket bättre BRP-system.)