Eftersom jag var den som nämnde Europakartan i den andra tråden så tyckte jag detta var en intressant utbrytning.
När jag, på egen hand, funderat på en fantasyvärld baserad på Europa, så har jag har tänkt på det ungefär som dataspelet Civilization, med alla kulturer närvarande samtidigt och i ungefär samma teknologiska utvecklingsnivå. Min tanke var ungefär - om man köper det när man spelar Civ, varför kan man inte köpa det när man spelar DxD? Min tanke var att utgå från Howards verk om Conan och Kull - som uttryckligen berättar en historia om vad som händer före vår tid. Och sedan tänka mig att de magiska/övernaturliga element i Howards verk inte försvann i vår tid, utan att våra sagor och mytologi istället var sann.
Så mina tankar nu är ganska olika från Ä-spels då.
Med det sagt så finns ändå ett visst arv av Europa kvar i Ereb. Och då kan man såklart fundera på om det arvet är precis lagom stort, eller för stort, eller för litet.
När jag nu tänker på det tycker jag att Ä-spel gjorde fel från början (att använda Europa-karta, men hitta på alla namn), men att de valde en bra väg framåt (ett eget fantasyfierat Ereb). Jag tycker det hade varit en intressant väg framåt (jag ska inte uttala mig om bättre), att behålla Europa-kartan, och dessutom behålla kulturer och namn, men att skriva om historien som en what-if?