DoD Drakar och Demoner - Europa

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Vad gäller Trakorien så ritades ju landet till modulen ifråga (landet nämndes men fanns inte mer än i tanken när Svavelvinter skrevs). Det var alldeles innan Ereb ritades, så man kan nog säga att Trakorien var med från början. Marjura byggde som Robert Jonsson antyder på min egen spelkampanj, men var i kampanjen inte en ö utan en avlägsen landsände. Spelarna fraktade bland annat Store Stenfar på släde mot civilisationen och Staden O.
Öarna måste ritats innan Trakorien-modulen, för nedan är hämtat från karthäftet i Svavelvinter.
1684086158513.png

Tarsus

Warrior
Dum fråga men kör inte Warhammer på just denna grej?
Absolut, men det har också en fullständigt logisk förklaring. Världen där Warhammer Fantasy utspelar sig koloniserades av en intergalaktisk supercivilisation som tillämpar samma geoklimatiska modell på alla världar de bosätter, även om arbetet med att omdana landmassorna inte var helt fullbordat när civilisationen gick under och det därmed finns vissa avvikelser. Denna homogentitet bland livsbärande planeter har kommit att förbrylla många senare rymdfarande kulturer.

Jag hittar inte på. Det ovanstående är ord för ord taget från regelboken till den tredje utgåvan från 1987.

PS: Warhammer har också alpdvärgar.

zo0ok

Rollspelsamatör
Eftersom jag var den som nämnde Europakartan i den andra tråden så tyckte jag detta var en intressant utbrytning.

När jag, på egen hand, funderat på en fantasyvärld baserad på Europa, så har jag har tänkt på det ungefär som dataspelet Civilization, med alla kulturer närvarande samtidigt och i ungefär samma teknologiska utvecklingsnivå. Min tanke var ungefär - om man köper det när man spelar Civ, varför kan man inte köpa det när man spelar DxD? Min tanke var att utgå från Howards verk om Conan och Kull - som uttryckligen berättar en historia om vad som händer före vår tid. Och sedan tänka mig att de magiska/övernaturliga element i Howards verk inte försvann i vår tid, utan att våra sagor och mytologi istället var sann.

Så mina tankar nu är ganska olika från Ä-spels då.

Med det sagt så finns ändå ett visst arv av Europa kvar i Ereb. Och då kan man såklart fundera på om det arvet är precis lagom stort, eller för stort, eller för litet.

När jag nu tänker på det tycker jag att Ä-spel gjorde fel från början (att använda Europa-karta, men hitta på alla namn), men att de valde en bra väg framåt (ett eget fantasyfierat Ereb). Jag tycker det hade varit en intressant väg framåt (jag ska inte uttala mig om bättre), att behålla Europa-kartan, och dessutom behålla kulturer och namn, men att skriva om historien som en what-if?

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
När jag nu tänker på det tycker jag att Ä-spel gjorde fel från början (att använda Europa-karta, men hitta på alla namn), men att de valde en bra väg framåt (ett eget fantasyfierat Ereb). Jag tycker det hade varit en intressant väg framåt (jag ska inte uttala mig om bättre), att behålla Europa-kartan, och dessutom behålla kulturer och namn, men att skriva om historien som en what-if?
Jag vill minnas att @Mekanurg sagt att det inte fanns någon färdig plan eller några styrdokument kring Ereb Altor utan att man hittade på allt eftersom. Jag tror att en färdig plan och tydliga styrdokument hade varit en förutsättning för att få ett Europa-Ereb så som det beskrivs i Sinkadus att bli bra. Så där och då var det nog rätt beslut att överge Europa-vinkeln. Men hade man gjort det på rätt sätt tror jag att det hade blivit ballt! 🙂

Angående alp-dvärgar så skulle man ju, för att ge en ny vinkel på dvärgarna, köra på att dvärgarna inte lever i grottor i bergen, utan istället bygger sina bosättningar på bergets utsidor. Bosättningarna är dock då väl kamouflerade att de inte går att hitta om man inte bjuda dit.

Det fanns en gång i tiden, före istiden, dvärgbuskar bosättningar under jorden, vilka sträcker sig flera mil. Kunskapen om hur man bygger och underhåller sådana bosättningar har dock gått förlorade och rikena är nu övergivna och fulla med orker och annat oknytt. Dvärgarnas största önskan är att återfå kunskapen att bygga enorma riken under jord.

JohanL

Champion
Granne till tråden är väl ett av de mest utförda fantasy-Europa som finns Mythic Europe som var världen som (utan framgång) ersatte Glorantha i RuneQuest 3? Känslan är en pseudo-Conan-värld där exempelrollpersonen är "Cormac the Pict".

1684362161438.png

Last edited:

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Granne till tråden är väl ett av de mest utförda fantasy-Europa som finns Mythic Europe som var världen som (utan framgång) ersatte Glorantha i RuneQuest 3? Känslan är en pseudo-Conan-värld där exempelrollpersonen är "Cormac the Pict".

View attachment 12728
Coolt! Har jättedålig koll på Runequest. Då den världen redan finns och säkerligen är väl genomtänkt så tycker jag att ett Drakar och Demoner Europa skulle göra klokt i att anstränga sig till det yttersta för att särskilja sig så mycket som möjligt från Mythic Europe.

Theo

Hero
Absolut inte. Det är vikingadvärgar och skottedvärgar + punkdvärgar med orange mohawk
Warhammer-dvärgar är - eller var iaf ursprungligen - inte kodade som skottar utan som nordengelska gruvarbetare.

Theo

Hero

View attachment 12728
I likhet med Glorantha var ju det här fantasy-Europa också distinkt antikt snarare än medeltida (och det fortsatte ju vara Glorantha-monster i bestiariet och, väl, typ samma magisystem som tidigare).