Pistoler i FPS brukar belöna dig på olika sätt.
1. Ammunitions-ekonomin brukar vara bättre än med andra vapen. Det är sällan du får slut på pistolammunition så länge du använder vapnet effektivt.
2. De belönar skicklighet (det brukar vara en bra idé att ta lite extra tid på att sätta skotten på rätt plats).
3. Pistoler är det ultimata klicka-och-panga vapnet, iom att de är enkelskottsvapen men skjuter så snabbt att nästa skott kommer direkt när du trycket på knappen nästa gång (tja, förutom i de spel där man bara håller nere knappen och så fortsätter man skjuta, men de pistolerna brukar vara tråkigare).
4. I cRPGs (typ Wasteland) så brukar pistoler belönas genom en effektiv action-ekonomi eller synenergi med hög agility.
I rollspel så är pistolen bara det svagaste skjutvapnet. Det är sällan pistolen har en faktisk fördel jämfört med andra vapen. Till och med knivar får en mindre styvmoderlig behandling då det faktiskt finns klasser som kan använda knivar bra.
Hade man spelat ett rollspel som lutar mer åt Die Hard, Equilibrium eller John Wick så hade man nog kunnat göra pistoler kul, även om man kanske inte behöver gå full Gun-kata.