Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Japp. Och jag vill gärna se den utvecklingen fortsätta utvecklas för jag tycker ännu inte att det är det som är normen =)Den utvecklingen har vi väl sett under längre tid?
Japp. Och jag vill gärna se den utvecklingen fortsätta utvecklas för jag tycker ännu inte att det är det som är normen =)Den utvecklingen har vi väl sett under längre tid?
I stand corrected (givet att producenten vill ha textbaserade stretcgoals så klart)!Tyckte detta inlägg var intressant, eftersom det ganska väl illustrerar de växande och sinsemellan oförenliga förväntningar som vi ofta sett på Kickstarters under senare tid.
och
...är oförenliga önskemål. Om stretch goals inte får planeras i förväg utan enbart får hittas på under pågående Kickstarter så kommer produktionen att ta längre tid. Det är något vi lärde oss den hårda vägen under våra första kampanjer. Att ett stretch goal är planerat, eller till och med skrivet i ett första utkast, betyder inte att det är något slags "fusk". Som andra här redan påpekat återstår massor av arbete och kostnader efter att en text är skriven i ett första utkast - redigering, korrektur, illustrationer, layout, extra sidor att trycka, extra vikt att skicka, osv. Vårt riktmärke är att en produkt måste vara komplett och väl fungerande utan stretch goals. Saker som vi vill ha med, men som inte är essentiella, är ok som stretch goals tycker vi.
Varför löser inte "inga töjmål" detta menar du?[Önskemålen] att stretch goals inte får förplaneras men att den tryckta produkten ändå ska levereras inom några månader - är oförenliga
Snabb leverans | Inga förplanerade töjmål | |
Planerade töjmål | Ja | Nej |
Oplanerade töjmål | Nej | Ja |
Inga töjmål | Ja | Ja |
Önskemålet som ställdes i inlägget var inte "inga stretch goals" utan att stretch goals inte ska planeras i förväg. Det är det senare som är oförenligt med snabb leverans.Varför löser inte "inga töjmål" detta menar du?
Risken där är såklart den ökade kostnaden; all frakt ökar till det dubbla, eftersom du ska skicka det två gånger. Men det är inte en dålig idé, speciellt så länge produkten tar höjd på det (i vissa fall betyder det mer eller mindre "vi måste få in lika mycket som Kickstartern igen"). Det är inte heller fel att ha stretch goals med högre nivåer; säg att du har mindre mål upp till 200 000, så kanske nästa är borta på 500 000, vilket då innefattar en till äventyrsbok som kommer senare. Det är ett hopp, men det är också vad som krävs och något jag tror många skulle uppskatta.Och även om man har strechgoals som inte redan är inplannerade i produkten så skulle man kunna ha strechgoals utöver produkten som levereras separat. Produkten man backar kan levereras inom några månader, medan strechgoalen kommer nått år senare. Beror på hur man definerar "produkten" så klart.
Om jag backar en produkt, vill jag gärna att det är den produkten jag får. Det en person tycker är en "bättre" produkt kan en annan tycka är sämre, för att det inte passar deras behov. Jag minns inte vilken kickstarter det var, för jag tror inte jag hoppade på den själv i slutänden, men det var något rollspel som började som två små häften, och sen gick och blev en jättetjock bok flera hundra sidor längre än vad de två häften hade varit sammanlagt.En undran till folk som inte gillar stretchgoals. Inkluderar det även stretchgoals som skulle ge produkten högre kvalitet, exempelvis hårdpärm, bättre papper, bättre illustrationer, proffsigare korrektur etc.?
Det är ju en bra lista men det är ju existerande alternativ som åtminstone jag redan har försökt mig på eller av andra orsaker valt bort. Ska man ha en ersättare för KS krävs det nog något mer än så. Iaf för mig och sannolikt för de flesta spelskapare/förlag som nyttjar KS.Alternativa affärsmodeller har efterfrågats, och flera har ju nämnts också:
- Som @clarence redd nämnde: Börja med små projekt och låt vinsten från varje projekt finansiera nästa.
- Som jag och @Vitulv jobbar: Satsa inte lika mycket på att göra kommersiella storsäljare med flådiga bilder.
- Tryck via Print On Demand, vilket ger noll tryckkostnader.
- AI-bilder kan ju kanske också vara ett sätt att komma ifrån kostnader. Med AI-bilder och POD har du ju minskat de största kostnaderna (?) till noll.
- Ashcans var ju en grej innan KS. Gör en budgetvariant av spelet, utan illustrationer, korrektur och ordentliga speltest. Sälj denna version till entusiaster och anvnd vinsten till att förbättra och finansiera den slutgiltiga versionen.
Undrar om det är någon som gör det.Att skapa egna produkter utan risk och utan att behöva lyssna på större aktörer kam jag verkligen inte se som "rovkapitalism".
Sorry, jag tog kanske i för mycket. Termen hade figurerat i tråden men jag kan ha övertolkat. Tycker mest att diskussionen är märklig och lite bisarr.Undrar om det är någon som gör det.
… okej, missade nog det inlägget.Termen hade figurerat i tråden
Absolut! För- och nackdelar oavsett vad man väljer. Man kan ju för all del erbjuda allterantiv; vänta längre och få allt på en och samma gång, eller betala extra frakt separata utskick.Risken där är såklart den ökade kostnaden; all frakt ökar till det dubbla, eftersom du ska skicka det två gånger.
Fast vänta lite här.Det är intressant vad Tomas på Fria Ligan säger om att de använder Kickstarter när de potentiellt kan expandera produktens innehåll med den finansiering som erhålls, medan de däremot kör traditionell försäljning av produkter som har sina ramar.
Jag tänker då osökt på Drakar och Demoner 2022 som sannolikt aldrig hade fått ett sådant fantastiskt innehåll och djup om de inte använt Kickstarter, något jag idag är glad och tacksam för.
Hej Lukas, du missar poängen, det Tomas sa ovan var att de använder Kickstarter när de har möjlighet att utöka produkten i takt med att de får ökade intäkter via Kickstarter. Givetvis hade DoD2022 sålt strålande ändå, men om du har tagit del av produkten så tror jag du håller med om att det är en helt otroligt stark produkt med en imponerande serie äventyr och tillbehör som nu kommer alla tillgodo.Fast vänta lite här.
Jag har svårt att acceptera att ett Drakar och Demoner spel ifrån fria ligan skulle sälja dåligt oavsätt medium de släppte det via.
Ja, som sagt, jag ser ju inget problem. Jag tycker att de som gillar Kickstarter ska fortsätta att använda det. Jag har ingen nytta av tjänsten, varken som producent eller konsument, men det finns uppenbarligen folk som använder den, och det är ju toppen. Tänkte mest att en del verkar ogilla Kickstarter av någon anledning men tänka att det inte finns alternativ, och det finns det ju. Ingen behöver använda KS om de inte vill, och det går utmärkt att både köpa och sälja sina rollspel ändå, speciellt om man är en liten aktör. Men gillar man det är det ju bara att köra på.Det är ju en bra lista men det är ju existerande alternativ som åtminstone jag redan har försökt mig på eller av andra orsaker valt bort. Ska man ha en ersättare för KS krävs det nog något mer än så. Iaf för mig och sannolikt för de flesta spelskapare/förlag som nyttjar KS.
Jag tror du missar min poäng.Hej Lukas, du missar poängen, det Tomas sa ovan var att de använder Kickstarter när de har möjlighet att utöka produkten i takt med att de får ökade intäkter via Kickstarter. Givetvis hade DoD2022 sålt strålande ändå, men om du har tagit del av produkten så tror jag du håller med om att det är en helt otroligt stark produkt med en imponerande serie äventyr och tillbehör som nu kommer alla tillgodo.