Om jag ska säga ett spel jag inte spelat/spellett men som har flashbacks som central del i konceptet så vill jag tipsa om
Fireborn. Jag gillar inte systemet och tycker att spelledartipsen är för vaga, men det tycker jag ju om alla spel. Jag skulle väldigt gärna vilja göra något slags eget "Firborn fast bra"-spel nån gång.
Konceptet är alltså att det finns två tidsåldrar: Modern och Mythic. Rollpersonerna finns i båda – i Mythic är de drakar, i Modern är de människor som har själarna från de återfödda drakarna. Normalt sett spelar man i Modern, men då och då har man flashbacks till Mythic, och kan då göra ändringar som är till nytta för ens nutida jag. Det var ett tag sedan jag läste det, men konceptet tilltalar mig. Jag minns inte huruvida de förklarar ifall information kan flöda åt båda hållen, men jag gillar tanken på att bygga in-world-flashbacks – alltså helt diegetiska flashbacks som ändå låter spelarna ha agens. Som ett slags tidsrese-moment: Drak-jagen kanske kan "minnas" både framåt och bakåt, eller ha visioner om framtiden, eller whatever. Kanske är de som ankare, och att draksjälen faktiskt kan färdas framåt och bakåt. Rollpersonerna flashar också bakåt tillsammans i regel, och är telepatiska med varandra så de kan kommunicera även om de inte är i samma rum.
I alla fall, SL uppmuntras att förbereda ett par flashbackscener per äventyr, och spelarna kan också initiera egna (dock med vetomöjlighet från SL).
Som sagt, jag skulle gärna göra något av den här tanken. Jag gillar den. Men ack, tiden…