Har precis avslutat det 60:e spelmötet i EDD-kampanjen
Ärans hjältar (egenskriven), kampanjen som bygger på en Sinkadus-artikel och där jag satsar på att inkludera eller inspireras av allt material som jag har samlat på mig genom åren (eller på annat vis bekantat mig med). Bara halva gruppen ikväll men de håller på att försöka mäkla fred mellan orch-krigsherrarna i Gundabad (som är omdöpt till Kala-Mal-Zagh, vilket enligt Internet skall vara svartiska för Bergfästningen, och är flyttat till Nidasbergen på väg till Naugurs skogar). Det material som jag på ett eller annat vis har använt hitintills är:
- Sinkadus 3: Den Vita Duvan (DoD-äventyr)
- Sinkadus 23: Fornrikets härskare (själva fundamentet för kampanjen!)
- Sinkadus 35: Symboler
- Gundabad (SRR-modul)
- Erech and the Paths of the Dead (MERP-modul)
- The Necromancer's Lieutenant (MERP-modul, bara inspiration)
- Ereb Altor
- Kopparhavets kapare
- Drakar och Demoner Ivanhoe (Zorakin)
- Ereb Altor-wikin
- White Dwarf 94: A Rough Night at The Three Feathers (WFRP-äventyr)
- Svavelvinter (rollspelet; Välserkott är en hungrig fisk och rollpersonerna åkte båt...)
- Kandra
- Svartfolk
- Sinkadus 21: Nekromanti – mer död än levande
- Dödens dal (EDD-äventyr)
- Tharbard (SRR-modul, användes för att beskriva Fristaden)
- Boken om Magnamund (Kai-orden användes för en liknande ordern i Torilskogen)
- En av rollpersonerna från 25 år äldre EDD-kampanj användes som en SLP
- Other Minds Magazine 6: Tharbad Map Name Changes (inspiration för Fristaden)
- Monsterboken
- Monsterboken 2
- Spelhjälpmedel 1: Stadsintermezzon
- Spelhjälpmedel 2: Skattkammaren
- Grymkäfts Fällor
- Robin's Laws of Good Game Mastering
- Södra Mörkmården (SRR) / Mirkwood (MERP) (Torilskogen)
- The One Ring: Heart of the Wild (Torilskogen)
- Everway: Fortune deck (gjorde en egen, använder också den nya leken som kom med Kickstarter-kampanjen)
- Shadowrun (inspiration till regler för avdrag för skador, kontakter och Assensing)
- Western (inspiration till Heder och Berömmelse)
- Skivvärlden (att gudar lever på tro)
- Magiboxen
- Noir (regler för stridsinitiativ)
Material jag planerar att använda:
- Haunted Ruins of the Dunlendings (MERP-modul)
- Dagorlad and the Dead Marshes (MERP-modul)
- Trolls Of The Misty Mountains (MERP-modul)
- Symbaroum (Naugurs skogar)
- Ironsworn (järneden)
I tisdags (11:e juli) spelade vi det 100:e och sista spelmötet i kampanjen
Ärans hjältar. Grunden för kampanjen av en profetia (inspirerad av Sinkadusartiklen
Fornrikets härskare). Gudarna hade trätt i tusentals år om de skall lägga sig i de dödligas förehavanden eller hålla distansen och de hade nu valt att göra upp om saken. De valde två förkämpar vardera (de fyra rollpersonerna) och lät dem utsättas för ett antal prövningar (med subtil sabotering av andra sidan).
En rollperson, animisten Tanit, hade en syster Ebrenda som blivit piratdrottning (spelaren sade att en syster fanns som gott till sjöss efter en familjedispyt, SL tog idén och sprang). Ett av äventyren var att avslöja försvaret av Montagor så att Zorakins flotta kunde anfalla och senare bränna staden (äventyret Unravelling the Pattern från Al-Quadim) och Ebrenda togs då till fånga. Profetian sade
En furstinna överblickar riket ifrån märsens nock och det spelmötet avslutades med att de såg hur en kropp hängde ifrån märsens nock på Zorakins drottnings skepp.
Spelmöte 99 består av att de är i Zorakin och reser norrut för att ställa sina vapen till drottningens förfogande i ett desperat slag emot en zombiearmé och dess ledare som rider på en lindorm. Ledaren ifrån Svarta Tornet har också en enorm orcharmé som går i skydd av skogen. De flyger in i en kommandoräd emot ledaren och bjuder envig och efter att ha utväxlat en första omgång slag (första SR) tar ledaren av sig sin hjälm och säger med välbekant röst:
så du har kommit för att stoppa mina planer igen kära syster?
Sista spelmötet fortsätter med striden; Ebrenda har förvandlats till en dödsriddare och lyckas paralysera alla de andra utom sin syster (efter att de dödat lindormen och Tanit har satt en Vindpil med massiv skada i Ebrenda, vi kör med exploderande skadetärningar). Endast de två systrarna står nu kvar. Efter några replikskiften sänder Tanit iväg en sista Vindpil som sätter sig med ett "tjuck" i Ebrenda och efter någon sekunds väntan viker sig hennes ben och hon faller död (för andra gången) till marken.
Striden skulle ange utgången för fältslaget och eftersom RP vinner, vinner Zorakin: Zorakins riddare gör slutligen sin planerade massiva kavallerianfall – 1000 riddare i rustningar och med lansar plöjer in i zombierna medan fotfolket strider emot orcherna i skogen. Draken Sháquarus (en återkommande figur ett par gånger, efter att ha bränt ned Landori samspråkade han lite med äventyrarna som gudarna pratade om och hånade dem för han tyckte de var små och fåniga, rollpersonerna har en tyst överenskommelse om att berätta för andra att de talat med draken men vägrar säga något om
vad de pratade om!) kommer insvepande och bränner ned en försvarlig del av skogen och med den orcharmén – de flesta ur Zorakins armé undkommer. Därefter stiger han upp och gör saltomortaler i termiken från skogsbranden –
Den lysande ön skall varslas när draken dansar som profetian säger.
På natten far en komet över skyn och en rollperson (som tack vare en "gåva" från
Gorbaug är oförmögen att hantera enkla tal – växelpengar är meningslöst – men kan "se" lösningsmängderna för multidimensionella diffrentialekvationssystem) Broder 422 kan snabbt etablera att den faller ned på Tolokfe. Bättre "neonpil i skyn" finns inte, de ger sig av emot Tolokfe.
På Tolokfe ställs de inför ett val – att välja sida i dispyten och sedan gå till valplatsen och strida om saken. Nu släppte jag all styrning (även om jag försökte vara övertydlig om vad de blodtörstiga gudarna ville...). På valplatsen står i stort sett alla Altors gudar på var sin sida och ropar efter blod. Broder 422 bryter med sin gud Gantiam och även om jag hade hoppats på 2+2 blir det Broder 422, Valentin och Irsha (gudarna skall hålla sig bort) emot Tanit (gudarna skall lägga sig i). Föga förvånande försöker de prata sig ur situationen med till slut tar vargfolkskvinnan Irsha sitt spjut, ber Tanit om förlåtelse och säger "du har dött en gång och kommit tillbaka, det är inte naturligt" och anfaller (Tanit dog genom att Valentin fumlade med sitt svärd som innehåller en Blixt E3 och sedan exploderade skadetärningarna men gudinnan Ezgela och grep in och Tanit återuppstod ett dygn senare). Valentin försöker ställa sig ivägen men Irsha dräper ändå snabbt Tanit. Irsha går sedan bort en bit och vänder ryggen emot de övriga, står och tittar ut i skogen runt valplatsen. De övriga begraver Tanit och vi avslutar kampanjen med att var och en berättar vad deras rollpersoner gör resten av livet. De splittras som grupp och var och en går sin väg, Broder 422 och Valentin träffas nog lite då och då men Irsha blir enstöring och undviker de övriga.
Första spelmötet var 5 mars 2019 och efter 400 timmar spelmöten (100 st á 4 timmar) och säkert lika mycket i planering känns det nu lite tomt och vemodigt.
Ytterligare material som jag använde:
- Erech and the Paths of the Dead (MERP-modul, staden Sarn Erech, på Berendiens norra gräns som Morgandal, prinsen och prinsessan bytte plats)
- The Necromancer's Lieutenant (MERP-modul, inspiration till ett äventyr)
- Gundabad (berget Kala-mal-zagh i Nidasbergen)
- Ents of Fangorn (MERP-modul)
- Haunted Ruins of the Dunlendings (MERP-modul, Minas Anghen)
- Trolls Of The Misty Mountains (MERP-modul, Nekormantikerbröderna i Naugurs skogar Maes Fao)
- https://en.wikipedia.org/wiki/The_Fiancée_of_Belus
- Symbaroum (Naugurs skogar)
- Ironsworn (järneden)
- Al-Quadim – Corsairs of the Great Sea (äventyret Unravelling the Pattern)