Jag har börjat preppa för att spelleda Svavelvinter 1987 igen, 36 år senare. Jag är en ganska regelfientlig SL, så vi kör med svarta lådans regler från 1985. Första gången jag spelledde modulen var jag 15 och det tog bara en helg att komma igenom alltihop. Vi missade väldigt mycket material då, framför allt i Arhem och i vildmarken. Jag var varken van vid att spelleda stadsäventyr eller vildmarksäventyr. Men jag gjorde också en del misstag i de fyra byggnadskomplexen, beroende på att jag inte fick några pauser för eftertanke och modulpluggande. Värst var nog att jag gjorde det alldeles för lätt att angripa Järntornet, bara att promenera in. Nåja, vi hade jättekul!
Som vägledning till skapandet av rollpersoner har jag nu skummat igenom Svavelvinter 1987 och antecknat alla färdigheter och besvärjelser som omnämns. Det visade sig vara mindre givande. De är bara 25-30 stycken, beroende på hur man räknar specialiseringar. Överlägset vanligast är Värdera, Upptäcka fara och Finna dolt. De flesta andra omnämns bara 1-2 gånger.
Inser att den spelstil jag utvecklat genom åren skiljer sig en hel del från 80-talets. Eftersom jag spelat mycket Gumshoe-spel använder jag inte Finna dolt alls. Säger spelarna att de letar runt och jag vill att de skall hitta något så lyckas de, helt enkelt. Eftersom jag är ointresserad av shopping-aspekten och man inte får XP för guldmynt så är Värdera också en nästan oanvändbar färdighet. I mina kampanjer vet ingen hur mycket pengar de har.
Jag gissar att det intensiva intresset som Svavelvinter 1987 visar för hur mycket allting är värt i pengar är en kvarleva från modulens ursprung i en AD&D-kampanj.
Som vägledning till skapandet av rollpersoner har jag nu skummat igenom Svavelvinter 1987 och antecknat alla färdigheter och besvärjelser som omnämns. Det visade sig vara mindre givande. De är bara 25-30 stycken, beroende på hur man räknar specialiseringar. Överlägset vanligast är Värdera, Upptäcka fara och Finna dolt. De flesta andra omnämns bara 1-2 gånger.
Inser att den spelstil jag utvecklat genom åren skiljer sig en hel del från 80-talets. Eftersom jag spelat mycket Gumshoe-spel använder jag inte Finna dolt alls. Säger spelarna att de letar runt och jag vill att de skall hitta något så lyckas de, helt enkelt. Eftersom jag är ointresserad av shopping-aspekten och man inte får XP för guldmynt så är Värdera också en nästan oanvändbar färdighet. I mina kampanjer vet ingen hur mycket pengar de har.
Jag gissar att det intensiva intresset som Svavelvinter 1987 visar för hur mycket allting är värt i pengar är en kvarleva från modulens ursprung i en AD&D-kampanj.
Last edited: