DoD Svavelvinter 1987 igen efter 36 år

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
166
Location
Fisksätra
Jag har börjat preppa för att spelleda Svavelvinter 1987 igen, 36 år senare. Jag är en ganska regelfientlig SL, så vi kör med svarta lådans regler från 1985. Första gången jag spelledde modulen var jag 15 och det tog bara en helg att komma igenom alltihop. Vi missade väldigt mycket material då, framför allt i Arhem och i vildmarken. Jag var varken van vid att spelleda stadsäventyr eller vildmarksäventyr. Men jag gjorde också en del misstag i de fyra byggnadskomplexen, beroende på att jag inte fick några pauser för eftertanke och modulpluggande. Värst var nog att jag gjorde det alldeles för lätt att angripa Järntornet, bara att promenera in. Nåja, vi hade jättekul!

Som vägledning till skapandet av rollpersoner har jag nu skummat igenom Svavelvinter 1987 och antecknat alla färdigheter och besvärjelser som omnämns. Det visade sig vara mindre givande. De är bara 25-30 stycken, beroende på hur man räknar specialiseringar. Överlägset vanligast är Värdera, Upptäcka fara och Finna dolt. De flesta andra omnämns bara 1-2 gånger.

Inser att den spelstil jag utvecklat genom åren skiljer sig en hel del från 80-talets. Eftersom jag spelat mycket Gumshoe-spel använder jag inte Finna dolt alls. Säger spelarna att de letar runt och jag vill att de skall hitta något så lyckas de, helt enkelt. Eftersom jag är ointresserad av shopping-aspekten och man inte får XP för guldmynt så är Värdera också en nästan oanvändbar färdighet. I mina kampanjer vet ingen hur mycket pengar de har.

Jag gissar att det intensiva intresset som Svavelvinter 1987 visar för hur mycket allting är värt i pengar är en kvarleva från modulens ursprung i en AD&D-kampanj.
 
Last edited:

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,272
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Last edited:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Jag gissar att det intensiva intresset som Svavelvinter 1987 visar för hur mycket allting är värt i pengar är en kvarleva från modulens ursprung i en AD&D-kampanj.
Det här tycker jag är jättespännande, jag hade ingen aning att det ursprungligen var en AD&D-kampanj, utan levde i tron att Svavelvinter var exklusivt för Drakar och Demoner.
 

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
166
Location
Fisksätra
Den fina kartan över Marjura i Svavelvinter-boxen har ett par välkända småfel, t.ex. att en stad är utsatt vid foten av vulkanen Kislak, och att kvicksilvergruvan är markerad med ett högt krenelerat försvarstorn. Men när jag satte igång att preppa modulen upptäckte jag dessutom att texten och modulens kartor inte är överens om väderstreck och avstånd. Avståndet Arhem-Biletand är nästan dubbelt så stort på kartan som i texten. Väderstrecken är dock värst. De stämmer nästan aldrig.

Det är uppenbart av texten att Granström har skrivit utifrån kartor med NV uppåt, d.v.s. norr i den riktning som är NO på den tryckta kartan. Kartan över Arhem med omgivningar har NV uppåt. Alla kartor som har N uppåt har felaktiga kompassriktningar gentemot texten.

Tag till exempel kraterslätten med Järntornet. Här meddelar texten att metallbron går söderut från tornet. På kartan går den västerut. Gethornspasset ligger enligt texten i sydost. På kartan ligger det i syd-sydost. Men texten och kartan är överens om att den svagaste delen av lavatäcket är i nordost, och kvurernas bergspass ligger i norr.

En annan lustighet är att panoramabilden över kvicksilvergruvan uppvisar samma strandlinje och vägförlopp som den stora översiktskartan, men i en helt annan skala: avståndet mellan gruvan och havet är över tio gånger så stort på översiktskartan. Ett annat sätt att säga samma sak är att ett område med flera kilometers sida på översiktskartan motsvaras av ett område med 300 m sida på panoramateckningen. Jag vet inte vem som kopierat vem fel, men i texten hittar jag ingen antydan om att gruvan ligger vid stranden eller att man skulle kunna åka båt dit.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Shaguliten Garax hette i manuskriptet Garygax...
Det är en fin hyllning, men betyder inte nödvändigtvis att Svavelvinter bygger på en AD&D-kampanj.
 

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
166
Location
Fisksätra
Det är en fin hyllning, men betyder inte nödvändigtvis att Svavelvinter bygger på en AD&D-kampanj.
Sant, men jag känner Granström litegrann och jag har uppgiften från honom. Han är lätt att kommunicera med på sin blogg eller på Fejan om ni vill kolla att jag inte fattat fel.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Sant, men jag känner Granström litegrann och jag har uppgiften från honom. Han är lätt att kommunicera med på sin blogg eller på Fejan om ni vill kolla att jag inte fattat fel.
Nej alltså jag påstår absolut inte att du har fel, tyckte bara det var spännande eftersom jag aldrig hört det förut.
 

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
166
Location
Fisksätra
Tror dock inte att intresset för Svavelvintersviten har något alls med det att göra.
Läs igen. Det är Svavelvinter 1987 som visar ett intensivt intresse för pengar. Inte andra som visar intresse för Svavelvinter 1987.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,666
Läs igen. Det är Svavelvinter 1987 som visar ett intensivt intresse för pengar.
Jo. Fast i ärlighetens namn var det där ganska standard i äventyren till DoD från de åren. Så Svavelvinter är inte så avvikande i annat än att den drar på med ganska mycket större summor än de andra. (Sen kommer Marsklandet och kör på i den andan.)
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
577
Location
Gävle och Åland
Vi kan ju fråga! @Brior : föddes svavelvinter ur en D&D-kampanj?
.
Både ja och nej beroende på vad man vill lägga i begreppet ”föddes ur”. Vi hade spelat AD&D under några år före och när det blev aktuellt att skriva något för Äventyrsspel, så använde jag en hel del material som jag skrivit för och redan använt i spelet. (Shaguliterna var exempelvis yrket ”fakirer” ursprungligen ;-) ) Det spelet var dock inte en kampanj på samma sätt och mycket tillkom rent strukturellt när Svavelvinter skulle skrivas ned. Främst gällde det att koka ihop allt till något mer sammanhängande. Den ”kampanj” jag körde i AD&D byggdes ut allt eftersom. Namnet Svavelvinter tillkom för övrigt först när äventyret var färdigt.

En kul grej är att jag fortfarande har kvar många krönikor från kampanjen som konfluxsviten bygger på. Ibland bruka jag läsa dem och skrocka för mig själv. Krönikorna skrevs ned av spelarna som turades om.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
577
Location
Gävle och Åland
Jo. Fast i ärlighetens namn var det där ganska standard i äventyren till DoD från de åren. Så Svavelvinter är inte så avvikande i annat än att den drar på med ganska mycket större summor än de andra. (Sen kommer Marsklandet och kör på i den andan.)
.
Som sagt vare det nog mer så man gjorde utan att det var så pengafixerat för den skull.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Läs igen. Det är Svavelvinter 1987 som visar ett intensivt intresse för pengar. Inte andra som visar intresse för Svavelvinter 1987.
Aha, missförstod. Dock tror jag att det är ett barn av sin tid. Trots att DoD aldrig körde med XP for gold var skatter ofta äventyrens belöning eller morot. Det arvet finns fortfarande kvar vågar jag påstå.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Aha, missförstod. Dock tror jag att det är ett barn av sin tid. Trots att DoD aldrig körde med XP for gold var skatter ofta äventyrens belöning eller morot. Det arvet finns fortfarande kvar vågar jag påstå.
Ja alltså pengar är ju en värdefull resurs i de flesta spel, även om man inte får XP för dem. Skatter generellt är nog den drivkraft jag gillar mest i fantasyspel, och näst efter magiska sådana ligger nog guldpengar högst på önskelistan 🤑💰💵
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,480
Location
Kullavik
Intressant att du valde att använda DoD ´85 för det regelverket var väl egentligen ersatt med EDD när Svavelvinter släpptes? Själv spelade jag Svavelvinter med EDD-reglerna för ca 15 år sedan (vi är fortfarande inte klara utan jag skissar lite lätt på återkomsten till Marjura i sista kampanjdelen).

Beroende lite på upplägget (hur mycket man använder romanerna som inspiration) så hade jag idag sannolikt använt Svavelvinter RPG eller nya DoD från Fria Ligan. Minns att det var kul när vi speltestade Svavelvinters Skuggspel i Arhem med omnejd och hur de olika fraktionerna i staden intrigerade med varandra och finna dolda ting fungerar precis som du beskriver att man "hittar där man letar", medan rikedom är abstrakt i det regelverket.
 
Top