Ett cyberpunkrollspel bör ju ha regler för den verliga världen för att utföra handlingar, utmaningar av olika typer, strider osv.
Men hur ska man hantera de oändliga virtuella världarna, som alla kan ha helt olika interna regler beroende på hur de är skapta och vad de ska simulera. De kanske inte ens har verklighetstrogna naturlagar.
Ska man försöka ha väldigt generiska grundregler som kan hantera massa olika tokigheter eller kan man lösa detta på något annat sätt?
Har inte fått bra grepp på NeoTech Edge om det finns någon bra lösning där eller i något annat cyberpunk spel.
Skulle man kunna ha ett system där det i grund finns rätt breda praktiska färdigheter och att man sedan lägger på ett värde kopplat till olika virtuella världar, som ökar med tiden man spenderar i dem. Du kan kvara grym på strid i en men vara en total noob i en annan. Men som yrkessoldat i verkliga livet så har man ändå grundkunskaper som snabbt går att ta till vara och använda när man väl börjar haja hur just denna värld funkar.
Sedan borde någon form av regler och att hacka de virtuella världarna finnas med och att man då kan bryta mot reglerna för att få högre värden än vad man borde ha.
T.ex:
Grundfärdigheter [värde]:
Strid [5]
Sport [4]
Musikinstrument [2]
osv...
Världsfärdigheter [värde]:
UltraViolent Blood and Gore IV [4]
Mermaid Simulator XII [6]
Liquid Pleasurer and Pain - Paint edition professional [2]
osv...
Så om man ska strida i Mermaid Simulator 7 har rollpersonen 5+6 i värde och efter att ha tillämpat en del förbjuden mjukvara så får man ytterligare +2 samt att man har lyckats att hackat världen för ytterligare +4. Totalt 13. Men detta upptäcks och man blir utkastad av moderatorer som har värde 99.
Men hur ska man hantera de oändliga virtuella världarna, som alla kan ha helt olika interna regler beroende på hur de är skapta och vad de ska simulera. De kanske inte ens har verklighetstrogna naturlagar.
Ska man försöka ha väldigt generiska grundregler som kan hantera massa olika tokigheter eller kan man lösa detta på något annat sätt?
Har inte fått bra grepp på NeoTech Edge om det finns någon bra lösning där eller i något annat cyberpunk spel.
Skulle man kunna ha ett system där det i grund finns rätt breda praktiska färdigheter och att man sedan lägger på ett värde kopplat till olika virtuella världar, som ökar med tiden man spenderar i dem. Du kan kvara grym på strid i en men vara en total noob i en annan. Men som yrkessoldat i verkliga livet så har man ändå grundkunskaper som snabbt går att ta till vara och använda när man väl börjar haja hur just denna värld funkar.
Sedan borde någon form av regler och att hacka de virtuella världarna finnas med och att man då kan bryta mot reglerna för att få högre värden än vad man borde ha.
T.ex:
Grundfärdigheter [värde]:
Strid [5]
Sport [4]
Musikinstrument [2]
osv...
Världsfärdigheter [värde]:
UltraViolent Blood and Gore IV [4]
Mermaid Simulator XII [6]
Liquid Pleasurer and Pain - Paint edition professional [2]
osv...
Så om man ska strida i Mermaid Simulator 7 har rollpersonen 5+6 i värde och efter att ha tillämpat en del förbjuden mjukvara så får man ytterligare +2 samt att man har lyckats att hackat världen för ytterligare +4. Totalt 13. Men detta upptäcks och man blir utkastad av moderatorer som har värde 99.