Ducka & parera: Alla monster kan ducka och monster som bär vapen kan även parera. Varje duckning eller parad förbrukar en av monstrets handlingar i rundan (vänd på valfritt initiativkort). Slå mot FV 15 när ett monster duckar eller parerar.
Och det är också att hjälpa spelarna för mycket - monstren har hårda attacker som träffar automatiskt, och börjar de slösa sina handlingar till det kan striderna det bli alldeles för lätta.Dock rekommenderas att monster (och SLP överlag) inte parerar annat än i undantagsfall, eftersom det annars kan göra att strider drar ut på tiden.
Jag tror att det finns en rätt rak taktik här:En liten fundering, om motståndare och monster aldrig parerar, vill man i så fall anfalla?
(med tanke på att monster alltid träffar och gör skada)
Spelfråga:
Om spelaren har en handling och monster alltid lyckas och gör skada, hur ska spelaren agera?
Spara sin handling för att kunna undvika?
Anfalla endast i de fall man tror sig kunna slå ut motståndaren på ett anfall?
Yes, låter vettigt. Det finns förstås ett osäkerhetsmoment i det att skadan slås först efter eventuell parad/duckning.Jag tror att det finns en rätt rak taktik här:
Undvik (eller parera med hjälteförmåga) när monstret gör stora attacker mot ett mål. Ta smällen när det gör ytattacker. Men Undvik/Parera om du har en hjälteförmåga som gör att du kan göra det utan handling. Undvik/Parera om du går ned annars.
Allt handlar om handlingsekonomi - börjar alla försöka Undvika ytattacker kommer man att dö ändå för att man inte har några offensiva handlingar. En anledning till att rustning är så bra är att man skyddar sig utan att spendera handlingar.
Fångarnas dilemmaAllt handlar om handlingsekonomi - börjar alla försöka Undvika ytattacker kommer man att dö ändå för att man inte har några offensiva handlingar. En anledning till att rustning är så bra är att man skyddar sig utan att spendera handlingar.
Och ett skäl till det är just det Johan L nämner, att rustning lite avhjälper den strikta handlingsekonomin. Att kunna "ta smällen" och behålla sin handling är mycket värdefullt, och därför kan inte rustning skydda för mycket. Plus att höga skyddsvärden gör strider långsammare.Fångarnas dilemma
En invändning dock, rustning skyddar väldigt lite i DoD23 relativt skada från attacker.
C
Dilemma ja, fångarnas nej.Fångarnas dilemma
Det går att få ihop åtta poäng, och det räcker en bit (intehela vägen, men det håller dig gående längre). Men framför allt blir saker bara värre om man försvarar sig för mycket (och det behövs inte mycket för att vara "för mycket").En invändning dock, rustning skyddar väldigt lite i DoD23 relativt skada från attacker.
Japp, jag skrev en liten optimeringstråd här, och Drakar och Demoner spelar helt annorlunda än BRP-fantasy brukar göra - i stället för att försöka kontrollera läget med rustning och parader medan man nöter ut motståndet (RuneQuest, Expert), är det en rusch för att se vem som får ned motståndaren först.Och ett skäl till det är just det Johan L nämner, att rustning lite avhjälper den strikta handlingsekonomin. Att kunna "ta smällen" och behålla sin handling är mycket värdefullt, och därför kan inte rustning skydda för mycket. Plus att höga skyddsvärden gör strider långsammare.