JohanL
Champion
- Joined
- 23 Jan 2021
- Messages
- 7,589
Drakar och Demoner är inte lika utpräglat för minmaxning som D&D, och det kan vara litet svårare att planera i förväg (eftersom man rullar grundegenskaper, inte kan handplocka magiska föremål, och inte riktigt vet när man får nya hjälteförmågor). Men det finns gott om utrymme för olika sorters optimering ändå.
Det mest generella
Den mesta optimeringen handlar om strid. Det är relevant med färdigheter också, men det finns inte mycket optimeringsutrymme kring dem, annat än uppenbara saker. Försök få bredd så att så mycket som möjligt täcks. Försök lära dig dem du faktiskt blir bra på för att du har grundegenskapen till dem. Slå så mycket och ofta det bara går för att få erfarenhetsbockar.
Strid är viktigt, och en del av yrkena är inte bra på det. Tänk efter både en och två gånger innan du tar ett yrke som inte kan leverera i strid. Nasare, och lärda levererar inte något vidare i strid (sjöfarare är sådär på det, och barder kan inte slåss men debuffar i alla fall, vilket är helt OK så länge VP varar). Det är mycket mer optimerat om alla kan slåss men samtidigt också täcker in färdigheterna.
Alla måste ha sätt att kunna klara att bli anfallen, även av monster. Det betyder Undvika, rustning, eller Sköldblockad. Det är inte OK att inte ha något här. Har du inget annat kan du överväga att bli Människa och kunna Undvika med en annan färdighet.
Eftersom de flesta av hjälteförmågorna kostar VP och VP är begränsade, är djup bättre än bredd i hjälteförmågorna. Ta hjälteförmågor som du antingen kommer att använda hela tiden, eller som är extra bra i mer ovanliga kontexter. Du har ingen glädje av massor med hjälteförmågor som du inte har råd med. Underskatta inte simpla val som Fokuserad eller Tålig. Det här gör också att Alv är det bästa folkslaget i de flesta fall, eftersom man får tillbaka snarare än att betala mer.
Bygg din rollperson till en nisch. Välj om din krigare kommer att syssla med sköld eller inte. Välj om du tänker vara i närstrid eller inte. Välj vad du har för sätt att försvara dig på (bara rustning är helt legitimt här). Fokusera sedan på att bli bättre inom din nisch.
Spendera dina tillstånd lagom. Det är inte bra att sitta med massor med tillstånd till nästa strid, men det är också ineffektivt att inte använda dem så att man inte får tillbaka något vid en vila. Hur mycket som är lagom beror på ditt karaltärsbygge, de andra gruppen, och hur snål SL är på att låta er vila. Vissa rollpersoner, som ankor och bärsärkar, måste vara särskilt noga här - en bärsärk kommer attt komma ur striden med som minimum två tillstånd, varav ett måste fixas snabbt.
Det här gäller även VP. Ofta kan man balansera hur mycket skada man tar gentemot hur mycket VP man spenderar (mycket VP gör att man tar mindre skada eftersom man lägger i en överväxel). Det är dåligt att inte ha VP att få tillbaka vid Vila, och det är dåligt att vara tom på VP men inte ha vara skadad när man skulle kunna hela skada vid en vila.
Anpassa din rollperson till dina grundegenskapsslag. En offensiv krigare behöver ha 16-17 i STY för att fungera (och hygglig FYS ovanpå det). En magiker behöver bra värden i både INT och PSY. En tjuv kommer långt med mest bara SMI, men den behöver å andra sidan vara hög, helst 17. SMI kan modifieras med åldern - slog du 16 som högst och vill vara tjuv, starta som Ung för att få upp den till 17. Och så vidare.
Det mest generella
Den mesta optimeringen handlar om strid. Det är relevant med färdigheter också, men det finns inte mycket optimeringsutrymme kring dem, annat än uppenbara saker. Försök få bredd så att så mycket som möjligt täcks. Försök lära dig dem du faktiskt blir bra på för att du har grundegenskapen till dem. Slå så mycket och ofta det bara går för att få erfarenhetsbockar.
Om ni spelar på det viset, försök gärna redan i karaktärsskapandet täcka in så att någon har ett bra värde i varje grundegenskap som färdigheter baseras på. STY och SMI löser sig enkelt genom att de grundar stridsfärdigheter och det kommer att finnas de som är bra på det. INT täcks av magikern. FYS och PSY är inte viktigt för färdigheter. Det innebär att någon behöver plocka upp rimlig KAR, till exempel en riddare, tjuv eller bard.
Strid är viktigt, och en del av yrkena är inte bra på det. Tänk efter både en och två gånger innan du tar ett yrke som inte kan leverera i strid. Nasare, och lärda levererar inte något vidare i strid (sjöfarare är sådär på det, och barder kan inte slåss men debuffar i alla fall, vilket är helt OK så länge VP varar). Det är mycket mer optimerat om alla kan slåss men samtidigt också täcker in färdigheterna.
Alla måste ha sätt att kunna klara att bli anfallen, även av monster. Det betyder Undvika, rustning, eller Sköldblockad. Det är inte OK att inte ha något här. Har du inget annat kan du överväga att bli Människa och kunna Undvika med en annan färdighet.
Eftersom de flesta av hjälteförmågorna kostar VP och VP är begränsade, är djup bättre än bredd i hjälteförmågorna. Ta hjälteförmågor som du antingen kommer att använda hela tiden, eller som är extra bra i mer ovanliga kontexter. Du har ingen glädje av massor med hjälteförmågor som du inte har råd med. Underskatta inte simpla val som Fokuserad eller Tålig. Det här gör också att Alv är det bästa folkslaget i de flesta fall, eftersom man får tillbaka snarare än att betala mer.
Bygg din rollperson till en nisch. Välj om din krigare kommer att syssla med sköld eller inte. Välj om du tänker vara i närstrid eller inte. Välj vad du har för sätt att försvara dig på (bara rustning är helt legitimt här). Fokusera sedan på att bli bättre inom din nisch.
Spendera dina tillstånd lagom. Det är inte bra att sitta med massor med tillstånd till nästa strid, men det är också ineffektivt att inte använda dem så att man inte får tillbaka något vid en vila. Hur mycket som är lagom beror på ditt karaltärsbygge, de andra gruppen, och hur snål SL är på att låta er vila. Vissa rollpersoner, som ankor och bärsärkar, måste vara särskilt noga här - en bärsärk kommer attt komma ur striden med som minimum två tillstånd, varav ett måste fixas snabbt.
Det här gäller även VP. Ofta kan man balansera hur mycket skada man tar gentemot hur mycket VP man spenderar (mycket VP gör att man tar mindre skada eftersom man lägger i en överväxel). Det är dåligt att inte ha VP att få tillbaka vid Vila, och det är dåligt att vara tom på VP men inte ha vara skadad när man skulle kunna hela skada vid en vila.
Anpassa din rollperson till dina grundegenskapsslag. En offensiv krigare behöver ha 16-17 i STY för att fungera (och hygglig FYS ovanpå det). En magiker behöver bra värden i både INT och PSY. En tjuv kommer långt med mest bara SMI, men den behöver å andra sidan vara hög, helst 17. SMI kan modifieras med åldern - slog du 16 som högst och vill vara tjuv, starta som Ung för att få upp den till 17. Och så vidare.
Last edited: