I tråden att Spela rollspel med en AI diskuteras primärt nuläget för hur man i dagsläget kan använda AI (t.ex. ChatGPT som har en "generell språkmodell") att spela med. Jag funderar på vad som skulle kunna vara nästa steg och hur rollspel och AI skulle kunna fungera i förlängningen.
Tänker t.ex. att man borde kunna skapa en rollspelsspecifik språkmodell och mata in alla digitala rollspelsprodukter man har tillgång till (för diskussionens skull, de man har köpt och för privat bruk, så man inte behöver trassla med upphovsrätt). Med detta så borde man kunna skapa den ultimata digitala spelledaren som dels har enorm kunskap om olika äventyr, settings, regelsystem etc. men också kan tillämpa alla SL-tips från regler, men också rena faktaböcker.
För egen del har jag enorma mängder digitala rollspelsprodukter liggande som jag med all sannolik inte ens kommer hinna spela (eller ens läsa) under en livstid. Med AI skulle den kunna läsa in och på olika sätt gallra materialet, för att vaska fram material som bedöms ha den kvalité, uppfylla de kriterier man har för att spela och vrida och vända på önskemålen (jag kanske vill spela i Symbaroum´s setting, men använda reglerna från nya Drakar och Demoner där AI:n på olika sätt konverterar motorn). Man borde också kunna förändra svårighetsgraden på äventyr och anpassa den efter antal spelare vid det aktuella spelmötet, flytta ett äventyr från t.ex. en sci-fi setting till fantasy, bryta ner en kampanj i one-shots, få AI:n att spela situationsanpassad musik och ljudeffekter, vid behov visualisera karaktärer och situationer osv osv...
Vilka fördelar (eller nackdelar) ser du med AI i framtiden, kopplat till rollspel?
Tänker t.ex. att man borde kunna skapa en rollspelsspecifik språkmodell och mata in alla digitala rollspelsprodukter man har tillgång till (för diskussionens skull, de man har köpt och för privat bruk, så man inte behöver trassla med upphovsrätt). Med detta så borde man kunna skapa den ultimata digitala spelledaren som dels har enorm kunskap om olika äventyr, settings, regelsystem etc. men också kan tillämpa alla SL-tips från regler, men också rena faktaböcker.
För egen del har jag enorma mängder digitala rollspelsprodukter liggande som jag med all sannolik inte ens kommer hinna spela (eller ens läsa) under en livstid. Med AI skulle den kunna läsa in och på olika sätt gallra materialet, för att vaska fram material som bedöms ha den kvalité, uppfylla de kriterier man har för att spela och vrida och vända på önskemålen (jag kanske vill spela i Symbaroum´s setting, men använda reglerna från nya Drakar och Demoner där AI:n på olika sätt konverterar motorn). Man borde också kunna förändra svårighetsgraden på äventyr och anpassa den efter antal spelare vid det aktuella spelmötet, flytta ett äventyr från t.ex. en sci-fi setting till fantasy, bryta ner en kampanj i one-shots, få AI:n att spela situationsanpassad musik och ljudeffekter, vid behov visualisera karaktärer och situationer osv osv...
Vilka fördelar (eller nackdelar) ser du med AI i framtiden, kopplat till rollspel?