Nu har jag antligen kommit igång med DoD 2023 och då med en ny grupp
Gruppen har olika erfarenheter av rollspel och jag måste säga att vi hade jäkla roligt, långt över min förväntan
ber om ursäkt för the "big wall of text"
Karaktärsskapande:
när jag fick boxen och gjorde gubbe till mig själv blev jag djupt besvioken, det gjick aldelses för fort att göra en karaktär,
karaktärerna jag sen gjorde kändes väldigt platta och tråkiga och väldigt Generiska (tror det heter så)
men när vi gjorde karaktärer med min andra grupp så blev det genast en diskution om varandras karaktärer och varje steg tog en liten stund då varje spelare diskuterade sina val av släkte,yrke o.s.v med dom andra.
Regler:
Reglerna är det sdom jaggillat mest från början, vist har jag varit besviken även här, mest för att jag
inte ser nån koppling till"gamla " Drakar och demoner och en tydlig liknelse med DnD 5e
men jag har från start gillat de enklare reglerna.
framförallt strid vilket blev precis som jag trodde, och då med 2 st helt nya personer som aldrig spelat rollspel
strid gick fort och var action fylld. och flötpå bra. alla kom in i striden och vad dom kunde göra
som spelledare gillade jag Monsterattacker. dom gav liksom en spänning till mig också
det finns däremot saker som jag har anmärkningar på
Fv går upp till max 18, här ser jag begränsningar, det blir svårare att köära långkörar kampanjer.
i system som jag spelat förut där man använtt20 och erfarenhetspoäng så kan man få fv över 20
t ex om nån har fv 25 och rullar 20 så har jag kört att man rullar 1t20 igen och drar bort 20 från sitt fv. rullar man 5 eller under lyckas man
rullar man 6-19 misslyckat och 20 igen är en fummel. changsen för perfekta slag ökar med 1 för var tionde fv över 20
vet dock inte hur det ska fungera i DoD 2023 eller om jag ens implenterar dessa regler
Fler svagheter
jag skulle vilja har en utökad lista på svagheter vilket är nått jag nu funderar på. under vår karaktärsskapande gjode en av spelarna en Magiker och han kom på en svaghet som inte fanns med. dock är spelet såpass enkelt att det går att komma på egna utan problem
Magiskola. i boken står det inte vilken grundegenskap som magiskolorna baserar sig på.
Drakar och demoner 2023 får 4/5
av mig
det enkla systemet, korten och standees gör mycket, att strid går fort var definitivt ett stor plus.
att som spelledare slippa mycket av documentationen krin initsiativ var skönt. att bara ha en handligvar intressant och
förmågorna visade sig vara starka och hade avgörande roller
det jag skulle vilja se och som jag fnular på hombrew grejer är
* system för färdigheter och fv över 20
* fler sekundära färdigheter och därbland magiskolor
* nåt mer val im karaktärsskapandet typ som bakgrudsmiljöer eller likande
* fler spelbara släkten
* svagheter
* regler för berusande medel som inte är spriter (för att jag har en karaktär i gruppen med en viss svaghet)
@fria ligan: bra jobbar och jag ser fram emot vad ni hittar på härnest