Jag kan mest ge en anekdotisk PoV. Jag spelade det mesta som kom från den amerikanska indiesvängen typ 2004-2006, tillsammans med främst Gunnar Söderberg ("MrG") och Jonas Ferry. Jag tog med mig idéerna in till utvecklingen av Noir. Så element som att det viktigaste är vad en rollperson vill (snarare än kan), att spelarna fick makt i scener genom att kunna etablera företeelser medelst en metavaluta ("Ödet") och ramverk för sociala interaktioner, driverkrafter och karaktärsdrag sattes främst som motivatorer för personliga, mörka och detsruktiva historier där RPna alltid var dramats huvudpersoner. Det uråldriga "uppdrag av skum snubbe i ett värdshus" förekommer (oftast) inte i ett Noir-berättelse (och om det gör det, så har det ändå mekaniska krokar in till vem RPn är).Indie-spelen, den strömningen? Vad har hänt där som är viktigt för svenska rollspel? @Genesis kanske kan ge lite pointers?
Noir var ett experiment för mig i att kombinera indie med tradspelen jag gjort före (Eon, Viking och Neotech). Sammantaget blev det ganska lyckat, även om jag hade gjort massor av ändringar om jag (och min medskapare Petter Nallo) hade gjort spelet idag