I går återupptog vi spelet i mitt Kult-hack Illusionen rämnar, med enklare regler som har ett tydligare fokus på spänningen mellan vardagsliv och upptäckten av den sanna verkligheten. Vårens speltest gav att den tidigare versionen var lite för krånglig och inte integrerades så väl i fiktionen, så nu har vi en helt ny regelversion, baserad på Into the Odd. Det verkar fungera väldigt väl. Strider är farliga, stress hanteras som skada på Mental förmåga och vardagsproblem som skada på Social förmåga, där man också har HP-ekvivalenter i form av Lugn respektive Stabilitet som går fortare att återhämta än skada på grundegenskaperna.
Ett utdrag: med nöd och näppe räddar sig rollpersonerna undan en obehaglig kult i Metropolis genom att utnyttja någon magisk förmåga som de inte riktigt förstår sig på, och färdas från ett gyllene äppelträd till en skogsdunge i Rydsskogen i Linköping, troligtvis utan att den förföljande eldängeln får upp spåret efter dem. De är blodiga, utmattade och vet inte vilken dag det är. En av dem bär på ett svärd. När de beställer mat på McDonalds på vägen hem märker de att de varit borta två veckor trots att det känns som max en dag. Lägenheten verkar vara under bevakning av polisen och de har fullt med obesvarade meddelanden när de väl kan ladda sina mobiler igen. De behöver vila upp sig för att kunna minska stressen, men måste försöka hantera alla vardagsproblem de fått på grund av oroliga föräldrar och syskon innan allt blir ännu värre. Men de kan inte träffa sin psykolog för han ser för dem alltid ut som en grotesk snigelvarelse som har en mänsklig hud som ett slags docka dinglande framför sig. Kult är fint ändå.