Så kan det givetvis vara och då är det rimligt att påpeka det. Jag personligen brukar dock försöka göra en tillåtande läsning och se till vad jag uppfattar som författarens avsikt snarare än deras exakt uttalande syfte. (Mycket för att jag själv tycker det är svårt att omsätta sådant i skrift.) Till exempel tycker jag ett spels äventyr, om sådana finns, säger mer om vad syftet är än dess regelbok och kan då vara mindre kritisk till eventuella brister på det och området där.)Kan hålla med, men är det inte spelet som till viss del har misslyckats med att fånga/förmedla sin målgrupp?
Bemöta är nog ofta meningslöst. Läsa kan man ju råka lära sig något av. Så för den som är beredd att lära sig något kan det vara värt tiden. Som jag också tyckte att någon i denna tråd lyft.Är det inte så, att den tid man spenderar på att läsa och bemöta kritik, är förlorad arbetstid?
Bryce på tenfootpole är intressant. Han framstår för mig som en ensam man, utrustad med en dynggrep, som kämpar förtvivlat mot Sturgeons Law, floden av dynga som väller in varje dag. Och fastän det kommer hundra dåliga (mer eller mindre OSR-iga) äventyr i veckan och han bara hinner recensera ett, så fortsätter han kämpa mot det växande berget, i den bergfasta övertygelsen om att om han bara fortsätter så kommer folk till slut lära sig att skriva äventyr som han tycker är bra. Det är episkt.Detta är key så klart.
Jag följer två bloggar som huvudsakligen ägnar sig åt recensioner av OSR-äventyr (eller OSR-nära äventyr); tenfootpole och Prince of Nothing. Båda kan vara riktigt hårda och dissiga, men det är nästan alltid befogad kritik och alltid med hänvisning till konkreta problem med modulen i fråga.
Jag fattar att man som äventyrskonstruktör kan bli modstulen om man får en väldigt kritisk recension av Bryce, men som konsument är det A och O att läsa recensioner som är ärliga och inte håller tillbaka.
Beroende på kontexten kan det också vara oprofessionellt - man bör låta bli att bemöta en faktisk recension, till exempel, bland annat för att den inte är riktad till en.Bemöta är nog ofta meningslöst.
Derek Smart är ju annars lite av en legend i det här sammanhanget, eftersom han var extremt aggressiv på forum och i andra digitala sammanhang där hans spel kritiserades.Beroende på kontexten kan det också vara oprofessionellt - man bör låta bli att bemöta en faktisk recension, till exempel, bland annat för att den inte är riktad till en.
Bägge två är lika dåliga, tycker jag. De är inte konstruktiva, de berättar dåligt vad felet egentligen är. De föreslår inget som mottagaren kan göra för att bli bättre. Att de är så kategoriskt negativa gör att man lätt kan bli defensiv eller bara avfärda det som nåt en idiot online har skrivit.Tycker ni att det är någon skillnad i att lyfta fram kritiken på ett sätt som sätter fokus på produkten eller ett som beskriver skaparen som en essentiell egenskap? Till exempel, förlaget StjärnSpel lägger upp en kickstarter där ett stretch goal inte är helt genomtänkt, man kanske begär mycket pengar för en grej som inte borde kosta så mycket eller nåt. Om då en person säger “Det här stretch goalet känns väldigt girigt” och en annan säger “StjärnSpel är så jävla giriga!”, anser ni att det är någon skillnad där? Personligen har jag svårare för formulering två en formulering ett trots att båda personerna förmodligen menar samma sak.
Jag tycker undantag dock ska göras när någon trampar i klaveret med något de skapar. Har man porträtterat något/någon på ett sätt som är stötande, eller gjort något annat som kan få folk att ta illa vid eller bli upprörda kan det vara rimligt att låta skaparen veta det. Sedan beror det ju såklart på vad det är; att till exempel säga "du låter folk skriva pronomen på rollformuläret, det kan göra tokhögern arga" kanske inte är så relevant.Själv har jag bestämt mig för att det bästa jag kan göra är inte att berätta hur dåliga grejer folk gör, utan berätta när folk gör bra grejer. Det finns redan så mycket trösklar en person måste ta sig över för att skapa något att jag inte behöver bli en till tröskel. Jag är hellre en hävstång än ett sänke.
Absolut! Om någon självspäkare skulle läsa mina första äventyr som publicerades ... inte i Sinkadus ... så finns det mycket, mycket att anmärka på som jag sedan lade undan när jag ... ja, växte upp, helt enkelt. För min del handlar det om troper som jag använde förut som jag inte kan rättfärdiga idag, bara förklara bakgrunden till.Jag tycker undantag dock ska göras när någon trampar i klaveret med något de skapar.
Helt sant, det var nog ett dåligt exempel från min sida. Hm, vet inte hur jag ska förklara det bättre, men jag tycker att elak kritik blir extra elak när man framför den som en essentiell egenskap hos författaren.Bägge två är lika dåliga, tycker jag. De är inte konstruktiva, de berättar dåligt vad felet egentligen är. De föreslår inget som mottagaren kan göra för att bli bättre. Att de är så kategoriskt negativa gör att man lätt kan bli defensiv eller bara avfärda det som nåt en idiot online har skrivit.
Bättre att gå direkt på det som är fel: ”den här grejen verkar väldigt dyr jämfört med hur det brukar kosta, vad tänker ni om det?” eller något liknande. Oavsett företagets intentioner, om de är giriga eller inte, så har de åtminstone fått en chans att bli bättre
Det som normalt kallas för "ad hominem" – när man anfaller själva talaren istället för det talade.Helt sant, det var nog ett dåligt exempel från min sida. Hm, vet inte hur jag ska förklara det bättre, men jag tycker att elak kritik blir extra elak när man framför den som en essentiell egenskap hos författaren.