Här är något jag ofta sitter och önskar, men inser inte kommer att hända: Att man ska kunna säga att "verk X innehåller rasistiska troper" utan att för den sakens skull tolkas som "författare Y, som skrev X, är en nedrans skurk som borde defenestreras".Det här är väldigt viktigt! Man får alltid bedöma det utifrån tiden då ett verk har gjorts och hur dåtidens värderingar och norm såg ut. Finns det sexism i ett rollspel publicerat på 90-talet? Ja, klart som fan, det är ett rollspel från 90-talet.
Men allt kan inte heller ursäktas av att det var "så det var då" heller och gamla sunkiga värderingar kan fortfarande vara sunkiga, även om de var vedertagna. På samma sätt har vissa idag svårare att bortse från dem för att gilla något, vilket också måste vara OK.
Liksom, om jag säger "Lovecrafts berättelser innehåller rasism" så är ju mitt mål bara att uttala mig om verken. Jag skiter väl egentligen fullständigt i intentionen eller författarens inre liv. Om ett verk innehåller rasistiska troper spelar det ingen roll ifall författaren "i sitt innersta jag, i sin själ" "är rasist".
Jag kan stå för att jag absolut reproducerat rasistiska och sexistiska troper i mina dagar. Absolut. Inte medvetet, inte liksom av Skeletor-ondska, men för att jag inte hade reflekterat så mycket och använde mig av troper jag själv insupit under mitt liv. Men att jag inte gjorde det medvetet gör ju inte att det jag skapade inte har de där troperna eller att de inte är rasistiska/sexistiska.
"Verken är en produkt av sin tid" är liksom, i mina ögon, bara ett försvar som fungerar ifall kritiken är ett försök till moraliskt avståndstagande – man vill deklarera boken eller författaren som Skeletor och Haram. Medan jag generellt mest är intresserad av vad texten så som den är säger, och vad den innehåller. Om jag läser den idag och ser att den innehåller rasistiska troper kommer ju jag att vilja vara medveten om det när jag läser den. Jag vill gärna bli varnad av andra om det kommer att förekomma sådant i något jag tänker läsa. Det är inte en fråga om huruvida författaren borde/kunde ha skrivit annorlunda.