Jag tar nästan aldrig illa vid mig av recensioner eller kritiska inlägg. Istället antecknar jag sånt som jag kan lära mig av till nästa projekt (eller nästa version) och struntar i resten.
I allmänhet tycker jag att många ger kritik för stor betydelse - även i vardagen. Om någon säger att min hemstickade tröja är ful, så tycker jag det är jätteintressant och vill veta mer. Deras åsikt kränker eller påverkar inte min egen uppfattning.
Men den är intressant ur ett slags designsociologiskt perspektiv. Varför tycker du den är ful? Vad är dina utgångspunkter och din bakgrund? Försöker du provocera för att få uppmärksamhet? Stickar du själv?
Om alternativet är att aldrig använda tröjan igen, sluta sticka och bara klä mig som alla andra - då var jag nog inte så grundad i mina känslor kring tröjan. Vi är sociala varelser som behövde passa in i flocken för att överleva. Men så är det ju inte längre. Någon annans åsikt trumfar inte min, de står bredvid varandra utan innebördes värdering.
När jag ger kritik följer jag samma princip som
@McKatla. Peka ut bra saker, peka ut saker som kan förbättras. Om jag kan föreslår jag också
hur produkten kan förbättras. En bra recension ska vara både konsumentupplysning och lära kreatören något nytt. Recensenten blir en bro mellan skaparen och konsumenten.