Jag har två grupper som jag spelleder samma äventyr för just nu, och kommande vecka har vi de sista planerade spelmötena för
äventyret.
Äventyret var lite av ett experiment för mig att testa en mer prepp-tung och blorb/mysterieinspirerad approach. Målet grupperna fick ursprungligen var att hitta ett försvunnet tempel i vildmarken bakom fiendens linjer, och återhämta en magisk artefakt därifrån som kan hjälpa deras land att vinna kriget.
Ingen av grupperna är dock speciellt nära att hitta templet i nuläget.
Grupp A har rest i ungefär motsatt riktning för att hitta en gravkammare, och där leta efter spår från en tidigare expedition till templet. Vad de inte vet är att den expeditionen blev korrumperade av artefakten och templet, och nu ser sig själva som gudar över landet. Grupp A har en tendens att inte undersöka platser eller personer de besöker speciellt noggrant, och blev därför instängda i gravkammaren av en stor sten när en patrull från hittade den tidigare expeditionen hittade den.
Grupp B tog en annan approach och gjorde sig bekanta med lokalbefolkningen, och fick av dem veta en del om templet, landskapet och den gamla expeditionen. De valde dock att försöka göra en lång omväg på väg till templet, ”för att ingen skulle lista ut var de var på väg”, och gick brutalt vilse i vildmarken under resan. En person i grupp B blev förfrusen och började se syner, så där har en liten tanke om att artefakten i templet kan ha möjlighet att besätta denne, och kanske göra något med det.
Så, nästa spelmöte med vardera grupp är det sista, men jag är lite osäker på hur vad skall planera inför det och spelleda det. Några tips på hur jag kan tänka? Jag är van vid att kunna få till en ”slutkläm” på scenarion, men här känns den biten svår, förstås.
(Edit: jag är fullt medveten om att jag har fastnat lite i ”vad jag vill ska se hända” som SL - och försöker jobba på det, men inte alltid det lättaste att slåss med ens magkänslor…)