entomophobiac
Low Prep High Play
Eftersom jag blev ombedd att göra det, ny tråd!
Jag tror exempelvis @Genesis menar något helt annat än vad jag menar när han skriver om berättelser. Men vi använder ändå samma ord, sannolikt till tonerna av varandras och andras förvirring. Samtal av det slaget blir istället ofta en jakt på definitioner. Vad är egentligen en berättelse?! Trots att ingen av oss anmält oss till Jeopardy.
Personligen försöker jag undvika uttryck som är definitionsfällor, i den mån jag kan. Eller så försöker jag (vilket jag även tycker Ron Edwards gör skitbra i sina äldre spel) definiera vad uttrycken betyder i sitt specifika sammanhang--alltså en sorts lokal definition. Det senare tycker jag är det bästa ett rollspel kan åstadkomma. Exempelvis, "i det här spelet är en Agenda det mål vi satt upp för en spelledarperson och som den kommer jobba mot så fort det finns en möjlighet att göra det". Det här kan dock göra spel otillgängliga, som många upplever Burning-spelen, eftersom det där finns väldigt många regeltekniska definitioner av det slaget.
Det intressanta för mig är inte hur någon definierar berättelse eller agenda eller plot, utan det intressanta är vad som händer runt spelbordet och hur vi formar våra verktyg för att få det att hända. Så istället för att slänga runt uttryck som fisktank, eller GNS, eller indie/trad, eller ens komplexitet (trots att komplexitet i spelteori är mätbar!), tycker jag samtalet alltid vinner på att prata om spelandet i så konkreta ordalag som möjligt. Med lokala definitioner av eventuella uttryck som ändå kan behövas. Enklaste jämförelsen är väl alla de spel som döper om spelledaren till något annat för att ge en tematisk koppling. Storyteller. Master of Ceremonies. Zombie Master.
Den enda funktionella motsatsen till detta hade varit en formell spelakademi, och sannolikheten att en sådan någonsin etableras skulle jag säga är noll och ingen.
Här håller jag inte med överhuvudtaget, för språkbruket är helt centralt för ett samtal av det här slaget. Det blir ju uppenbart att "plot" betyder olika saker för olika personer bara i ursprungstråden redan nu, exempelvis. Och jag vill mena att det är ett problem att det är så och att de konkreta poänger som vi kan ta med oss till spelbordet försvinner bakom terminologi som det saknas enighet kring. Precis som med mycket Forgelingo, eller när någon envisas med att dela in rollspel i "indie" och "trad".inget som du pratar om handlar om trådens ämne, utan du högg på en sidokommentar.
Jag tror exempelvis @Genesis menar något helt annat än vad jag menar när han skriver om berättelser. Men vi använder ändå samma ord, sannolikt till tonerna av varandras och andras förvirring. Samtal av det slaget blir istället ofta en jakt på definitioner. Vad är egentligen en berättelse?! Trots att ingen av oss anmält oss till Jeopardy.
Personligen försöker jag undvika uttryck som är definitionsfällor, i den mån jag kan. Eller så försöker jag (vilket jag även tycker Ron Edwards gör skitbra i sina äldre spel) definiera vad uttrycken betyder i sitt specifika sammanhang--alltså en sorts lokal definition. Det senare tycker jag är det bästa ett rollspel kan åstadkomma. Exempelvis, "i det här spelet är en Agenda det mål vi satt upp för en spelledarperson och som den kommer jobba mot så fort det finns en möjlighet att göra det". Det här kan dock göra spel otillgängliga, som många upplever Burning-spelen, eftersom det där finns väldigt många regeltekniska definitioner av det slaget.
Det intressanta för mig är inte hur någon definierar berättelse eller agenda eller plot, utan det intressanta är vad som händer runt spelbordet och hur vi formar våra verktyg för att få det att hända. Så istället för att slänga runt uttryck som fisktank, eller GNS, eller indie/trad, eller ens komplexitet (trots att komplexitet i spelteori är mätbar!), tycker jag samtalet alltid vinner på att prata om spelandet i så konkreta ordalag som möjligt. Med lokala definitioner av eventuella uttryck som ändå kan behövas. Enklaste jämförelsen är väl alla de spel som döper om spelledaren till något annat för att ge en tematisk koppling. Storyteller. Master of Ceremonies. Zombie Master.
Den enda funktionella motsatsen till detta hade varit en formell spelakademi, och sannolikheten att en sådan någonsin etableras skulle jag säga är noll och ingen.