Mikl
Warrior
- Joined
- 11 May 2023
- Messages
- 246
I en tråd om erfarenhetsutdelning på D&D-forumet kom diskussionen delvis in på hur erfarenhetssystemet kan premiera vissa spelstilar och att deltagare kan gilla detta.
Visst är det så att regelverket för vad som ger Xp har en avsiktlig eller oavsiktlig styrningseffekt. Förutsatt att spelarna vill ha Xp kommer de också att anpassa sina beteenden för att få Xp.
(Eller i förekommande fall, kanske inte anpassa sina beteenden så mycket men däremot förändra sitt sätt att beskriva sina beteenden. Detta var en parentes.)
Valet att använda ett sådant regelverk väcker dock frågor.
- Vem eller vad bestämmer vilken spelstil som ska premieras?
- Vad gäller saker som spelarna vill göra i spelet: behövs Xp-belöningar för att få dem att göra sånt de redan vill?
- Vad gäller saker som spelarna inte själva väljer att göra i spelet: varför Xp-belöningar för att få dem att göra det?
Jag har deltagit i och läst diskussioner om det här tidigare men någon kanske har en ny vinkel...?
Visst är det så att regelverket för vad som ger Xp har en avsiktlig eller oavsiktlig styrningseffekt. Förutsatt att spelarna vill ha Xp kommer de också att anpassa sina beteenden för att få Xp.
(Eller i förekommande fall, kanske inte anpassa sina beteenden så mycket men däremot förändra sitt sätt att beskriva sina beteenden. Detta var en parentes.)
Valet att använda ett sådant regelverk väcker dock frågor.
- Vem eller vad bestämmer vilken spelstil som ska premieras?
- Vad gäller saker som spelarna vill göra i spelet: behövs Xp-belöningar för att få dem att göra sånt de redan vill?
- Vad gäller saker som spelarna inte själva väljer att göra i spelet: varför Xp-belöningar för att få dem att göra det?
Jag har deltagit i och läst diskussioner om det här tidigare men någon kanske har en ny vinkel...?