Jag blev inspirerad av tråden Rimliga alternativ till Microsoft Office och tänkte fråga er andra om vilka program ni använder till rollspelsskapande, skriva äventyr med och allmänt hålla-reda-på-kampanjer-program?
Jag har nyligen börjat använda Scrivener. Håller på att skriva en biografi och där är Scrivener oslagbart mot Word som jag tidigare hade all text i. Som Genesis i den tråden nämner, så är Scrivener suveränt bra på att organisera text. Jag skriver kronologiskt men inte linjärt (if that makes sence) och jag slet tidigare med att i Word behöva hoppa runt i textmassan och scrolla en hel massa. I Scrivener finns det en hierarkisk struktur som man på en gång känner igen från ex filutforskaren i datorn. Och eftersom jag hoppar mellan de olika kronologiska texterna och skriver nytt, redigerar och byter plats på dem så har jag snabbt kommit in i Scrivener.
Har även lagt in de få äventyren jag har skrivit och håller nu på att skriva ett nytt äventyr från grunden i just Scrivener. De tidigare äventyren har jag skrivit direkt i Publisher, som är bra på att layouta, vilket jag använder det till, men som ordbehandlare är det undermåligt Word. Och Scrivener är en bra ordbehandlare, fast det saknas en del av de mer avancerade funktionerna, som man snabbt lär sig leva utan, eller göra manuellt (ex en knapp för att göra gemener till versaler. En knapp för att växla mellan olika teckenstorlekar).
Program jag använder till äventyrsskapande och kampanjanteckningar och mer är:
Jag har nyligen börjat använda Scrivener. Håller på att skriva en biografi och där är Scrivener oslagbart mot Word som jag tidigare hade all text i. Som Genesis i den tråden nämner, så är Scrivener suveränt bra på att organisera text. Jag skriver kronologiskt men inte linjärt (if that makes sence) och jag slet tidigare med att i Word behöva hoppa runt i textmassan och scrolla en hel massa. I Scrivener finns det en hierarkisk struktur som man på en gång känner igen från ex filutforskaren i datorn. Och eftersom jag hoppar mellan de olika kronologiska texterna och skriver nytt, redigerar och byter plats på dem så har jag snabbt kommit in i Scrivener.
Har även lagt in de få äventyren jag har skrivit och håller nu på att skriva ett nytt äventyr från grunden i just Scrivener. De tidigare äventyren har jag skrivit direkt i Publisher, som är bra på att layouta, vilket jag använder det till, men som ordbehandlare är det undermåligt Word. Och Scrivener är en bra ordbehandlare, fast det saknas en del av de mer avancerade funktionerna, som man snabbt lär sig leva utan, eller göra manuellt (ex en knapp för att göra gemener till versaler. En knapp för att växla mellan olika teckenstorlekar).
Program jag använder till äventyrsskapande och kampanjanteckningar och mer är:
- Scrivener att skriva texter i
(795 kr i engångskostnad)
- Publisher att layouta med så det färdiga resultatet blir snyggt
(ingår i Office 365 månadsabonnemang som kostar ca 80 kr, där även OneDrive ingår med molnlagring på 1TB)
- MS Paint och Paint 3D till enklare bildredigering
(gratis)
- Inkarnate till kartor och battlemaps
(5 USD för månad för månadsabonnemang , vilket jag har, annars 25 USD för ett helt år)
- Adobe Acrobat för PDF redigering (och läsning så klart)
(detta är även det dyraste programmet med ca 240 kr i månaden - är det någon som har tips på billigare alternativ motas de med glädje)
- Dropbox för att lagra allt på (bra att ha sin backup på fler platser än en och jag hade Dropbox långt innan Office 365)
(ca 120 kr i månaden för 2 TB)
- Office OneNote där jag skriver dagbok när vi spelar och förbereder kampanjer osv.
(ingår i Office 365)
- Diverse AI bildtjänster (bland annat Perchance.org) och ChatGTP för en del textbearbetning