Svarte Faraonen
ром и смерть
Indiespelsvågen skedde vid en tid när utgivningen av traditionella spel med många världsböcker och liknande var i lite av en dipp – inte helt "död" som ibland görs gällande, men lite slö. Kanske var det också en tid då tröttheten på äldre system var ganska stor. Tredje utgåvans D&D var överlastat av mängder av splatbooks, Drakar och Demoner och Mutant: Undergångens arvtagare var spel där regelsystemet ofta upplevdes halta och misslyckas med att leva upp den till stämning som förmedlades, och så vidare. Samtidigt gav print on demand och lättillgängliga layoutprogram en helt ny möjlighet för personer att ge ut spel med minimal ekonomisk risk – särskilt små böcker som aldrig var tänkta att följas upp av en produktlinje, något som särskilt passar indieformatet.
Nostalgivågen har redan nämnts som en faktor, men jag tror också att vi kan lyfta in crowdfunding. Detta innebar ett nytt skifte. Om indiespelen hade lyfts fram av möjligheten att släppa enkla små böcker utan ekonomisk risk, så innebar Kickstarter och liknande helt plötsligt att ett dylikt minskande av ekonomisk risk också kunde appliceras på stora regelböcker med påkostade illustrationer och en massa extra pippelpoppel. Därtill anpassade sig de traditionella spelen i sin regelmekanik, och det visade sig att avsevärt fler personer var intresserade av traditionella spel med indieelement än de var av renodlade indiespel.
Nostalgivågen har redan nämnts som en faktor, men jag tror också att vi kan lyfta in crowdfunding. Detta innebar ett nytt skifte. Om indiespelen hade lyfts fram av möjligheten att släppa enkla små böcker utan ekonomisk risk, så innebar Kickstarter och liknande helt plötsligt att ett dylikt minskande av ekonomisk risk också kunde appliceras på stora regelböcker med påkostade illustrationer och en massa extra pippelpoppel. Därtill anpassade sig de traditionella spelen i sin regelmekanik, och det visade sig att avsevärt fler personer var intresserade av traditionella spel med indieelement än de var av renodlade indiespel.