entomophobiac
Low Prep High Play
Dock har väl 5E gjort rollspelande större än någonsin?Så med en något åldrande rollspelspopulation och en lite tunn återväxt
Dock har väl 5E gjort rollspelande större än någonsin?Så med en något åldrande rollspelspopulation och en lite tunn återväxt
O ja, men det kom förhållandevis nyss. Indiedöden (i den mån den är död) tror jag grundlades redan innan Critical role.Dock har väl 5E gjort rollspelande större än någonsin?
Det här håller jag inte riktigt med om. Jag tycker inte att de funkar lika bra. Dels är de inte anpassade till den svenska spelkulturen. Amerikanare och britter skapar spel för andra amerikanare och britter, för deras smak och publik, som inte nödvändigtvis är samma som vår. Dels är den inte anpassad efter den svenska kulturen rent generellt. Många av mina spel utgår ifrån en svensk kultur och antar att man spelar svenskar (Aliatra och Huldran, samt mitt nya SCB-projekt gör ju detta explicit). Jag tycker att det är synd när vi svenskar reduceras till konsumenter av amerikansk och brittisk kultur, utan att skapa vår egen som talar till oss.Och som svensk rollspelare behöver man inte heller just svenska indiespel. Inte när det finns många smala brittiska/amerikanska spel, som ofta funkar lika bra för oss nordbor (vilket de inte gör i Frankrike).
Indierummet har jag nog aldrig spelat i däremot. Men det är inte av ointresse utan för att jag mest hänger med västkustvänner jag träffar alldeles för sällan när jag besöker GothCon. Men jag tror du redan måste vara "frälst", eller åtminstone söka frälsning, för att ta dig dit.
Det är långt ifrån bara amerikanare som lägger upp grejer där, det kan vara väldigt kul att klicka sig vidare ner i nåt sorts itch-hål och upptäcka spel från andra länder (och på andra språk även om man inte kan dem), typ Polen, Brasilien, osv.Jag gillar att jag har personligen träffat, pratat med och spelat med skaparna av de flesta spel jag äger. Det är inte alls samma sak för mig att ladda ned något spel som en amerikanare lagt upp på itch.io.
Jag kan absolut tänka mig att det finns en hel del spännande grejer där. Jag har bara kikat någon gång och aldrig funnit något som lockar mig. Men jag har också väldigt svårt att bara plocka ett spel sådär och läsa och spela det. Jag behöver oftast spela det först, innan jag läser det, eller i alla fall få det förklarat för mig, prata med den som skrivit det. Som sagt, jag gillar den personliga kopplingen, att träffa folk, spela deras spel, visa mina spel för dem, utbyta idéer över en falafel. Sedan finns det såklart risken att det blir exkluderande, att man känner att om man inte är "med i klubben" så är man utanför. Det är såklart synd om det blir så. I min idealvärld finns det ett stort nätverk av en massa mindre klungor som kopplar ihop sig med varandra, och spel och idéer sprids den världen. Så är det kanske på itch.io, fast genom onlinekontakter istället för i köttrymden.Det är långt ifrån bara amerikanare som lägger upp grejer där, det kan vara väldigt kul att klicka sig vidare ner i nåt sorts itch-hål och upptäcka spel från andra länder (och på andra språk även om man inte kan dem), typ Polen, Brasilien, osv.
Medhåll! Det är asballt.(En av mina största behållningar med wrnu är alla skånska spelskapare. Typ när @God45 skrev om skräck på möbelhus utanför Malmö 1998. Eller @Svarte Faraonen s Ålamörker. @Nässe s hiskeliga vårdcentral i Eslöv. Underbart!)
Javisst. Jag är helt öppen för experimentation och att släppa fram alla sorters spel. Jag har ju något jag gillar, men det betyder såklart inte att annat är fel, och jag vill inte vara exkluderande med definitionen, heller. Jag har inget problem med att det är ett löst och suddigt begrepp; jag gav mest en arbetsdefinition i den här tråden för att det inte skulle bli ännu en tråd om vilken dålig term det är.Också kanske att utgå från en bred definition av ”indie”. Att det inte finns rätt eller fel sätt att vara ”indie” på. Att experimentera innebär att man riskerar att misslyckas, men det måste också få finnas utrymme för många sorters uttryck. Och det är heller inget konstigt eller farligt eller krävande, nödvändigtvis (om man inte vill det). Det är bara svinkul spel helt enkelt.
Väldigt ballt att det skapas svenskspråkiga spel i Finland! Får mig att fundera på om vi har finlandssvenskar här på forumet. Just det här spelet verkar inte riktigt vara min kopp te, men ballt ändå, och väldigt tjusigt!(Den här tråden inspirerade mig till att beställa det nya finska spelet Tivoli, på svenska. Sjukt fint omslag och verkar väldigt trevligt.)
Vad är dockskåpsvärldar?- indiespelen hatar dockskåpsvärldar, min största passion
Fullt fungerande spelsettings som tycks leva sitt eget liv. Det krävs inte att några RP går ner i en grotta för att den ska kicka igång.Vad är dockskåpsvärldar?
Jag skulle säga att de två största grupperna av nya spelare vi får är de som snubblar in och inte vet vilka vi är och de som dyker upp för vi är ända drop in rollspelseventet..
Eftersom det var jag som tog upp det här spåret så vill jag påpeka att det generellt är få personer som är/verkar lika dryga ansikte mot ansikte som i diskussioner online. Indierummet är ju medvetet (antar jag) designat för att att vara tillmötesgående mot nya spelare. Det är inte alls samma situation som den som möter eventuella speldesigners online.Med de siffrorna tycker jag det är fel att anklaga oss för att vara elitistiska och bara tilltala en liten grupp. Det är mest här på forumet den iden vägrar dö.
Du har rätt, slarvigt av mig att säga att vi är de enda rollspels dropin eventet för det stämmer inte..
Som vi ser här… när du totalt ignorerar mitt och andras drop-in event på konvent…
Förutom allt som AEG, Eden, White Wolf, med flera, gav ut. Och hela d20-explosionen. “Slö” utgivning skulle jag kalla direkt osant, utanför Sverige.men lite slö
Lika lite som jag vill ha en diskussion om definitionen av "indie" i den här tråden, lika lite vill jag ha en diskussion om rollspelsdödens vara eller icke vara. Snälla.Förutom allt som AEG, Eden, White Wolf, med flera, gav ut. Och hela d20-explosionen. “Slö” utgivning skulle jag kalla direkt osant, utanför Sverige.
Fast säger inte siffrorna exakt det, om ETT namnkunnigt rollspel hade fler spelare? Hur många hade övriga rollspel tillsammans?Med de siffrorna tycker jag det är fel att anklaga oss för att vara elitistiska och bara tilltala en liten grupp.
Konstig argumentation, om ett arrangemang måste ha mångdubbel fler deltagare än ett annat arrangemang. Hur många fler gånger deltagare måste ett arrangemang, Indierummet i detta fall, ha för att det ska räknas som vara lika populärt som andra arrangemang?Fast säger inte siffrorna exakt det, om ETT namnkunnigt rollspel hade fler spelare? Hur många hade övriga rollspel tillsammans?
Tycker bara inte påståendet styrks av siffrorna. Om förstaplatsen hölls av ETT namnkunnigt spel, och indierummet representerar indierollspel sammantaget—hur många sammanlagda arr var “trad”-spel?Konstig argumentation, om ett arrangemang måste ha mångdubbel fler deltagare än ett annat arrangemang.
Återigen, arr som arr. "Ingen" går till Indierummet för att spela ett särskilt spel, utan de går dit (eller blir indragna) att få spela något. Spelar ingen roll om Call of Cthulhu eller brädspelsbaren har många olika spel. Indierummet är ett arr med många spelledare, precis som Call of Cthulhu är ett arr med många spelledare. Att Indierummet som arrangemang tilltalar en liten grupp är alltså felaktigt i just detta exempel.Tycker bara inte påståendet styrks av siffrorna. Om förstaplatsen hölls av ETT namnkunnigt spel, och indierummet representerar indierollspel sammantaget—hur många sammanlagda arr var “trad”-spel?
Veni, vidi, vici.Sista inlägget i den här deltråden från min sida.
Finns ett citat av speldesignern Raph Koster som jag inte orkar gräva fram på telefonen. Men typ att spel började med skjutvapen och plattformshoppande, och sen helt enkelt stannade där. Rollspel har helt klart också såna tendenser.Men det är ju samma trender som överallt annars i nördsfären.
Jag fattar inte. Vi visste väl redan att de stora populära spelen är större och populärare än indiespelen? Hur bevisar det att det är för de redan frälsta och är exkluderande? Allt som inte är poppis är det för att det är exkluderande?Tycker bara inte påståendet styrks av siffrorna. Om förstaplatsen hölls av ETT namnkunnigt spel, och indierummet representerar indierollspel sammantaget—hur många sammanlagda arr var “trad”-spel?
Fråntar inget från indierummet som insats eller att det är skitkul att folk spelar där, däremot. Tycker bara det blir en konstig jämförelse.