stickadtroja
Veteran
- Joined
- 25 Dec 2016
- Messages
- 35
Jag tycker en skapare av media (eller "konst") inte ska interagera så himla mycket med konsumenten av mediat. Det blir alltid skumt på ngt sätt.
Det verkar finnas någon slags föreställning att det är fint eller bra att konsumenten att få inblick och medverka i skapandet. Exempelvis kickstarter och liknande.
Men det går emot en annan ide, om att den enda riktiga feedbacken en konsument kan ge, är om hen konsumerar mediat eller inte. Gillar det eller gillar det inte. Det är liksom höjden av input ett fan kan ge till en skapare. Sen är det upp till skaparen att lista ut varför något är polulärt, varför hen har sålt så mycket eller lite av produkten.
Denna tanke kan sammanfattas av två, vagt ihågkomna, citat;
"If the public know what it wants, its not the public anymore, but the artist" /Okänd
"When a fan tells me wether they like or dislike my books, they are almost always right. When they tell me WHY they like or dislike my books, they are almost always wrong." /Neil Gaiman tror jag
Så hur är detta relevant för WRNU?
Jo detta är ett forum både för skapare och konsumenter av rollspel. Och det kan bli, och har blivit, ganska konstiga interaktioner mellan dessa två grupper.
Ett exempel, någon skriver om ett känt svenskt rollspel, och har starka åsikter om hur det skulle vara annorlunda. Då kommer skaparen in och försvarar, varför det inte är så och mer eller mindre fördömmer kritiken och trådstartarens åsikt. Problemet är, på ett forum om rollspel, att man såklart ska kunna ha starka åsikter om kända produkter, utan att vara orolig för att skaparen av produkten ska ta illa vid sig. Utan starka åsikter om rollspel faller ju en stor del av forumets mening.
Ett annat exempel, en rollspelskapare beskriver sin process om hur hen ska utveckla en produkt från ett känt varumärke. Då kommer fans av det varumärket in och har starka åsikter hur skaparen borde göra annorlunda. Problemet här är att såklart ska en skapare kunna dokumentera sin process och dela med sig av sina tankar, utan att behöva oroa sig för att upprörda fans blir trampade på tårna. Annars riskerar det bli design-by-committe och medelmjölkigt.
Båda dessa exempel är riktiga, men jag sätter inga namn, eftersom min tråd inte handlar om de exemplena specifikt, utan tendensen som syns på hela forumet.
Några praktiska råd på hur sånt här ska undvikas;
1. Skapare av en produkt håller sig utanför åsikts-trådar om produkten. Vid direkt fråga, typ "Hade varit kul att ha skaparens input varför det är så här?", passar det bättre att blanda in sig.
2. Fans med starka åsikter håller sig utanför skapande-process-trådar om produkten. Åsikterna kan istället lyftas i separata "Önskelista för"-trådar. Om skaparen är sugen kan hen ju kolla igenom och låta sig influeras, utan att behöva svara och hamna på defensiven.
Det verkar finnas någon slags föreställning att det är fint eller bra att konsumenten att få inblick och medverka i skapandet. Exempelvis kickstarter och liknande.
Men det går emot en annan ide, om att den enda riktiga feedbacken en konsument kan ge, är om hen konsumerar mediat eller inte. Gillar det eller gillar det inte. Det är liksom höjden av input ett fan kan ge till en skapare. Sen är det upp till skaparen att lista ut varför något är polulärt, varför hen har sålt så mycket eller lite av produkten.
Denna tanke kan sammanfattas av två, vagt ihågkomna, citat;
"If the public know what it wants, its not the public anymore, but the artist" /Okänd
"When a fan tells me wether they like or dislike my books, they are almost always right. When they tell me WHY they like or dislike my books, they are almost always wrong." /Neil Gaiman tror jag
Så hur är detta relevant för WRNU?
Jo detta är ett forum både för skapare och konsumenter av rollspel. Och det kan bli, och har blivit, ganska konstiga interaktioner mellan dessa två grupper.
Ett exempel, någon skriver om ett känt svenskt rollspel, och har starka åsikter om hur det skulle vara annorlunda. Då kommer skaparen in och försvarar, varför det inte är så och mer eller mindre fördömmer kritiken och trådstartarens åsikt. Problemet är, på ett forum om rollspel, att man såklart ska kunna ha starka åsikter om kända produkter, utan att vara orolig för att skaparen av produkten ska ta illa vid sig. Utan starka åsikter om rollspel faller ju en stor del av forumets mening.
Ett annat exempel, en rollspelskapare beskriver sin process om hur hen ska utveckla en produkt från ett känt varumärke. Då kommer fans av det varumärket in och har starka åsikter hur skaparen borde göra annorlunda. Problemet här är att såklart ska en skapare kunna dokumentera sin process och dela med sig av sina tankar, utan att behöva oroa sig för att upprörda fans blir trampade på tårna. Annars riskerar det bli design-by-committe och medelmjölkigt.
Båda dessa exempel är riktiga, men jag sätter inga namn, eftersom min tråd inte handlar om de exemplena specifikt, utan tendensen som syns på hela forumet.
Några praktiska råd på hur sånt här ska undvikas;
1. Skapare av en produkt håller sig utanför åsikts-trådar om produkten. Vid direkt fråga, typ "Hade varit kul att ha skaparens input varför det är så här?", passar det bättre att blanda in sig.
2. Fans med starka åsikter håller sig utanför skapande-process-trådar om produkten. Åsikterna kan istället lyftas i separata "Önskelista för"-trådar. Om skaparen är sugen kan hen ju kolla igenom och låta sig influeras, utan att behöva svara och hamna på defensiven.