Så, nu har jag lite mer tid på mig så tänkte svara lite mer utförligt på frågan.
Om jag förstår dig rätt så menar du att det problematiska i att författare och spelare kommunicerar runt författares verk främst är att författaren då uppmanas att inte skriva det verk hem själv vill utan att i första hand anpassa sina verk utefter spelarnas önskemål? Detta exemplifieras via två konversationer som skett på wrnu, den ena där en författare berättat vad hen ska skriva och andra forumiter skrivit vad de vill att verket ska vara (gissar att det rör sig om Luna City Blues skriver av
@krank men jag kan såklart ha fel), det andra exemplet är då en författare tagit illa vid sig och fördömt den kritik som getts (ingen aning vilken situation som åsyftas här).
I egenskap av rollspelsförfattare skulle jag tycka det var väldigt tråkigt att inte få input, idéer eller önskemål under skrivandets gång. För mig gör det verken bara bättre. Kan ta ett konkret exempel. Skrev lite promotion för ett kommande kortare äventyr till Neotech som helt skulle utspela sig på motorcykel.
@Enstoeringen föreslog nya triqs för MC-körning samt lite inspo till hur spelare skulle kunna vara medlemmar i ett MC-gäng. Det satte igång funderingar hos mig och nu innehåller äventyret grejer åt det hållet. Kanske inte helt exakt vad som efterfrågades men nära inpå. Och det blev ett bättre äventyr. Det kan tänkas att andras produkter inte blir lika bra av att läsare kommer med för mycket input, jag kan nog komma på i alla fall ett exempel där det skulle vara i farans riktning, men den inputen var inte enkom från wrnu utan från åsikter på sociala medier i stort.
Jag tänker på exemplet där författaren tydligen tagit illa vid sig och gett ett dåligt bemötande. Såvitt jag vet så har det inträffat liknande incidenter ibland på forumet. Jag var inte aktiv på forumet under denna tid, men jag har fått intrycket av att grabbarna på Riotminds tog rätt illa vid sig av den kritik de fick här, och att vissa av diskussionerna blev rätt infekterade.
Men oftast så tycker jag att det bara blir positivt när författare och läsare pratar med varandra. Jag minns särskilt tråden där
@God45 recenserade Skrômt. Recensionen var negativ, men det hela utmynnade i en väldigt bra och konstruktiv diskussion som både författaren och andra forumanvändare deltog i.
Även när diskussionerna håller (enligt mig) låg nivå kan jag tycka att det kan komma positiva saker där utav. Jag minns en särskilt enerverande diskussion där en numera bannad forumit anklagade i princip alla svenska rollspelsskribenter att ägna sig åt cashgrab, bara det att han använde en felaktig definition av ordet samt baserade sitt resonemang på rent felaktiga antaganden. Dock ledde den jobbiga diskussionen till att många skribenter gav intressanta fakta kring hur det går till när rollspelsprudukter ges ut, exempelvis logistik, beställning av tärningar etc. Så något positivt kom ändå därav.
Till sist vill jag dessutom påstå att det inte är något nytt att föra en dialog med läsarna kring de produkter som göra.
@Mekanurg har i intervjuer berättat att han redan under Äventyrsspels tid svarade på i princip alla brev just för att han tyckte att det hörde till god kundvård att som skribent vara tillgänglig.