Fast använder man Freja kommer folk att associera till Vikingatid, med allt vad det innebär av icke-bronsålder.
Också, det var väl Frej som är mer av "fruktbar personifierad jord"?
Det där med ett syskonpar som står för fruktbarheten och där det växlar vem som är vem, det är sedan (bokstavligt talat) gammalt.
Och: hur Snorre beskrev sakerna flera århundraden senare kan inte tas till intäkt för hur man själv väljer att gestalta kulten utmed Göta älv på 500-talet.
Vi har sporadiska skildringar av den germanska kulten från kontinenten, och dessa visar att det nog fanns stor variation, om än med vissa återkommande företeelser.
Jag tänkte mig, med visst forskningsstöd, tre skikt: en äldre fruktbarhetskult (tänk vanerna), en yngre hövdingakult (tänk Oden), och så förlade jag ett uppsving för krigisk Torskult i och med att germanska legosoldater från Europa kom "hem" till Norden igen (tänk legenderna om herulerna).
I kampanjen blev det ett politiskt dilemma för hövdingen i Örgryte, när herulerkungen Rodulfs dotter Bjäla år 516 slår sig ner på den västra Hisingen och där grundar Tors land, samtidigt som godarna i Frölunda vill behålla den gamla kulten (och har markens och vattnets makter med sig), och Götakungen Hugleik uppepå Hall vill lägga även folket vid älven under sig, så som han menar att Oden lagt dd andra gudarna under sig.
Så hanterade jag mixen av arkeologi, historia, saga, nationalromantiska myter och allmänmänsklig psykologi för att göra av 500-talet vad trådstartaren verkar vilja göra för tidigare epoker.
En del av tidslinjen jag satte ihop som bakgrundsmaterial kan säkert användas även av trådstartaren, eftersom jag gick in på både stenålder och bronsålder där:
En mycket knepig genealogi från 1200-t fKr: http://www.finnfalla.se/forsk/anor/gorm/paee61102.html http://www.finnfalla.se/forsk/anor/gorm/pbfb04ff3.html Kan vara knepig att passa in tidsmässigt, särskilt om Hrotgar skulle vara född 520. http://www.finnfalla.se/forsk/anor/gorm/default.html Spek...
docs.google.com