Om man spelar i Conans värld, vilka besvärjelser används av svartkonstnärerna?

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,401
Location
Marjura
Den har Magic Missil bland exemplen. Den känns inte så passade.
"Removed fireball, delayed blast fireball, meteor swarm and the like, since it doesn't really fit the setting. Left magic missile and lightning bolt to retain some arcane firepower."
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,818
Location
Stockholm
"Removed fireball, delayed blast fireball, meteor swarm and the like, since it doesn't really fit the setting. Left magic missile and lightning bolt to retain some arcane firepower."
lightning bolt kan jag acceptera men inte magic missile
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,966
Location
Stockholm
Jag kom på att jag tyckte saker för sexton år sedan:

[– – –]
Magi
Om du spelar ett vanligt fantasyrollspel är oddsen för att magisystemet måste ändras … ja, de är nog 1:1, faktiskt. Börja med att gå igenom besvärjelselistan och ta bort samtliga besvärjelser som inte känns onda. Jag menar det – samtliga. Okej, nu har vi en bra början.

Klassiska fantasyrollspelsbesvärjelser som eldbollar och blixtar och magiska missiler går bort. Magi i Conan handlar mer om ritualer och frambesvärjande av vederstyggliga varelser och utsugande av livskraft och sånt. Mycket runor, tecken, sigill och magiska cirklar.

Egentligen bör det även finnas regler för hur användaren korrumperas och förvrängs, både kroppsligen och själsligen, av att använda svartkonst. Men eftersom magi ändå bara ska vara förbehållet spelledarpersoner räcker det för dig som spelledare att helt sonika låta alla svartkonstnärer vara korrumperade och onda, utan att det behöver finnas regler för det.

På samma sätt kommer vi enkelt undan regler för att sluta pakter med demoner och uråldriga gudar.

En annan viktig grej är att all magi ska kunna gå att besegra på icke-magiskt vis. Då rollpersonerna sällan kommer att knata runt med magiska vapen är det helt fel att till exempel låta en svartkonstnär göra sig osårbar mot allt utom magi. Om magikern reser en magisk barriär för att skydda sig ska det gå att hacka sig igenom den med ett svärd.

[– – –]

Utdrag ur ”Vid Crom!”, Fenix nummer 5, 2007.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Att slunga eldklot, 'magiska missiler' och andra flashiga glaskanonknep känns ju inte riktigt som deras grej, så vad gör de istället? Om vi fortfarande håller oss inom traditionellt rollspelstänk med fastslagna besvärjelser och/eller 'skolor', vilka typer av besvärjelser har de då tillgång till?
Helt rätt. Nyckelordet är "indirekt".

Att summonera bestar och demoner (gärna med synliga kostnader för den onde besvärjaren) är klassiskt. Illusioner om du orkar skapa ett scenario kring dem. Dessa behöver ofta inte vara superkomplicerade. En apa eller elefantman räcker långt.

Använder du odöda bör du ge dessa en rejäl fear effekt - skelett och zombier är annars ofta trivial vardagsmat i fantasyrollspel och det är inte det vi eftersträvar här. Ett alternativ är att magikern förtrollat dina nära och kära, samt oskyldiga bybor; kan du leva med att hugga ner dem på din väg mot segern?

Formler som kontrollerar omgivningen kan kännas S&S. (Även om Reverse Gravity kan sägas vara high magic kan man även se det som en simpel tweak av verkligheten, vilket passar S&S) Istället för att kasta en formel som frammanar eld ur inget, reskinna formeln så magikern river ner en tegelvägg och sedan kastar stenarna mot hjältarna (med bludgeoning damage).

Besvärjaren själv behöver inte vara stark eller farlig - när väl dennes magi eller monster besegras kan man ofta dräpa trollkarlen eller häxan med ett enda hugg.

De värsta magikerna är de som spelarna aldrig känner sig riktigt säkra på om de verkligen är onda eller ej. Arketypen en väldigt charmig manipulatör som bara dolt motarbetar hjältarna (och gärna framställer sig som ofarlig) är vanlig.

Så magiker som angriper hjältarnas omgivning är S&S. Man behöver inte ens magi för att skvallra och sprida rykten.

Oavsett vad "ska" alltid rå muskulös styrka hjälpa. Det är få saker en S&S hjälte inte kan lösa genom att spänna sina muskler - egentligen är det enbart en oemotståndligt vacker/stilig person som kan sägas vara din S&S hjältes akilleshäl. Låt därför dina krigare slå sig genom Wall of Force osv...
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,818
Location
Stockholm
Använder du odöda bör du ge dessa en rejäl fear effekt - skelett och zombier är annars ofta trivial vardagsmat i fantasyrollspel och det är inte det vi eftersträvar här.
Nja, grejen är ju att det är ju karaktärer som kan hänga med Conan man vill spela och de har ju ofta inga problem med att slåss mot odöda.

Ett alternativ är att magikern förtrollat dina nära och kära, samt oskyldiga bybor; kan du leva med att hugga ner dem på din väg mot segern?
Undrar bara: har vi något exempel på något sådant i Conan/liknande?

Oavsett vad "ska" alltid rå muskulös styrka hjälpa. Det är få saker en S&S hjälte inte kan lösa genom att spänna sina muskler -
Det här känns som en sådan diss mot alla gånger Conan besegrade någon/något genom list
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Det här känns som en sådan diss mot alla gånger Conan besegrade någon/något genom list
Nja, att spela smart är alltid enklare.

Här avser jag mer att lämna rollspelstänket "du måste ha just denna spell". Tanken att du kan Forcecagea en helt omagisk fighter känns inte särskilt S&Sig. Magi ska aldrig vara oövervinneligt för muskler.

Faktum är att magi ska vara den lätt patetiska ersättaren som svaga veka fega mänskor tar till för att kompensera sin brist på mannamod och gymtid.

Inget av detta motsäger att en smart muskelknutte kommer springa cirklar kring en trög muskelknutte.
 
Top