Spelat
Troubleshooters - Systemet fungerade bra och spelledaren såg till att vi fick fart och fläkt. Det kändes som en frankofon serie och vi använda ofta de franska namnen på färdigheterna, bara för att. Kul spel.
Spellett
Blood & Bronze - Efter att en av spelarna spellett Troubleshooters fick jag feeling igen och ville till tvåflodslandet. Reglerna var intressanta, och oväntat sofistikerade i sin enkelhet. Tyvärr fick jag inte stämningen och miljön att riktigt klicka. Jag tror det var mina försök att sy ihop blandade idéer med basis från den gamla d20 boken Ancient Kingdoms Mesopotamia som inte höll måttet.
Questworlds i Glorantha - Jag envisas med att dra in mina spelare i diverse lore tunga spel där de ibland känner sig tydligt förvirrade. Åter igen brast äventyrsmaterialet. Jag tänkte kickstarta med några billiga RQ äventyr från fanprogrammet för Glorantha på Drivethru, Jonstown Compendium. De verkade hyggliga, men det visade sig snart att de dolde sina brister under en massa kassa RQ regler. RQ är verkligen ett superkasst system för Glorantha!! För att göra saker sämre så var jag dålig på att förklara att reglerna till Questworlds precis som Fate kräver ett ganska rejält nytänk. Mina spelare är väldigt generösa, så de kanske förlåter mig om jag vågar komma dragande med Glorantha igen, men då ska det göras väldigt annorlunda.
Dragons at Dawn - När jag fick
The Lost Dungeon of Tonisborg på posten blev jag pepp på riktig old school, dvs Blackmoor som Dave Arneson en gång spelade det. Dan Boggs intressanta försök att från fragmentarisk information återskapa nåt som liknar nåt som det de spelade i Mineapolis 1970-1974 är ett inte oävet system, och det passar mig bra med väldigt fri form och narrativ med "rulings, not rules". Lite extra kul att se att
.Per. också spelar i Tonisborg! Det är så ytterligt förbryllande vinklar i de där grottorna!
---
Jag hade nog hoppats att få till mer spelande det här året, men med en spelgrupp som går på varannan vecka rytm så tar det tid att spela längre grejer. Blir ett spelmöte inställt så kommer nästa om 4 veckor. Det är tyvärr en massa vuxenliv. Jag lyckades inte heller spela några online cons detta år, vilket ytterligare minskade mängden spelande. Vad som känns bra är att vi nu kommit in i en rytm med D@D där de lite haltande försöken under året ersatts med bekannta marker av absurda äventyr i underjorden. Troubleshooters var ett försök till paus för mig, men det tog ett tag innan jag hittade sjöbenen igen.