Rickard
Urverk speldesign
Jag ser inga motsatser av dessa två modeller - jag vet inte riktigt vad jag ska kalla dessa.Ursäkta! Det är lite svårt att göra utan bildstöd.
Modell 1 = -0<
Planen är ursprunglingen gjord för att funka på konventsscenarion, men går att applicera även på andra typer av rollspelsäventyr. Spelmötet rör sig åt höger över tid. Du börjar på en enkel räls, där spelarna får situationen presenterad för sig (alltså - i modellen). Ert uppdrag är att stoppa tjuvarna, mäkla fred, knycka juvelen, besegra draken, etc.
Sedan släpps de lös i en fisktank / sandbox och kan göra lite vad som helst, men ständigt med ett klart mål i bakhuvudet. Ska vi skaffa mer vapen innan tjuvarna kommer? Ska vi fixa en bättre karta över området innan vi försöker knycka juvelen? Ska vi prata mer med de som vet något om draken? Etc. Här ligger majoriteten av spelmötets tid. (0 i modellen)
Sedan kommer vi till valet, där spelarnas egen agens ska in. När de gjort sitt val är det dags att spela på den tråd eller det spår de väljer. Vi attackerar draken bakifrån via den hemliga ingången vi hittade, förhäxar tjuvarna med hjälp av trollformeln vi lärt oss, etc.
Fördelen med den här modellen är att spelarnas agens får ta större plats. De kan själva bestämma hur och i vilken ordning de besöker fiskarna i tanken, undersöker platser, etc. Det enda de *måste* göra är just att göra ett val, vilket gör att det sällan blir mycket mer att förbereda eller hålla i huvudet som spelledare.
Modell 2 = _/\_/
Ett försök att gestalta den dramaturgiska kurvan med text. Det gick bevisligen sådär.
View attachment 15694
Om man kisar lite kan man se att det liknar en val. Den avbildas därför ofta som en sådan.
View attachment 15695
För jag ser modell 1 att vara på X-planet och modell 2 på Y-planet på en graf.
Alltså, så som den är ritad så ser vi modell 1 ovanifrån, där den breder ut sig på marken (x-plan), medan vi ser valen från sidan (y-plan).
Det går utmärkt att köra båda samtidigt.
Modell 1 står för interaktivitet (fler valmöjligheter).
Modell 2 står för engagemang (flow följer exempelvis den dramaturgiska kurvan).